{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.660 visninger | Oprettet:

Hvorfor kører den så hurtigt? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer
Min G-Max kører 38-40 på lige vej ved 8200 o/m (målt på tavle) og kører, hvis man giver fuld gas, omdrejningstælleren ud ned ad bakke - dvs. 12000 o/m! Er det normalt og godt for scooteren? Opsætning
Std. motor med skive i vario, 3 stk. 7,5 gr. ruller og 3 stk. 6,5 gr.
Begrænsning i forrøret, tragt i membran, 50'er dyse i karburator (std.)

Skiftede i dag de tre af rullerne ud med 6,5 gr. da jeg troede det ville give bedre optræk. Det har det også givet, men "desværre" også en del på toppen. På foden tager den 10000 o/m uden belastning selvfølgelig

Jeg er bare bange for at den kører over 43 km/t på rullefelt, og det ønsker jeg ikke, da jeg er blevet taget før. Tænkte at hvis jeg satte tre stk. lettere ruller i, ville det give mere optræk og mindre topfart. Her tog jeg så fejl.

Er der noget, der har en ide til, hvad jeg kan gøre for at få et godt optræk og højst ca. 38 km/t på foden?

Er politiet meget strikse mht. konfiskation? Altså hvis vi snakker to-tre km/t for meget på feltet? Kan man gøre indsigelser mod målingen? Scooteren er jo std.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor kører den så hurtigt?
  • #1   4. maj 2013 Din maskine er desværre en af dem uden omdrejningsbegrænsning, hvilket gør at omdrejningerne (og farten) kan stige til uanede højder, hvis der er lav belastning på. Normalt er det vindmodstanden der betyder mest her, da den stiger 4 gange når hastigheden fordobles. Du kan sige dig selv at vindmodstand ikke har noget at sige når man er på rullefelt, så i stedet har de indbygget en modstand og de kalibreres hver halve år af Teknisk Institut. smiley
    Desværre er det ikke altid at den modstand er nok og så kan hastigheden komme over det tilladte og den bliver konfiskeret. Der er desværre intet lovligt at gøre ved det, da det også er ulovligt at lave sine egne begrænsninger, men det er et dumt valg fra fabrikanten, hvor eksempelvis PGO aldrig har haft maskiner med begrænsede omdrejninger. smiley

    Med hensyn til om den manglende begrænsning er godt for motoren: Nej.
    Det er godt for miljøet på den måde at der ikke smides så meget uforbrændt benzin ud, da der altid antændes, men høje omdrejninger er på ingen måde godt for motoren. smiley


  • #2   4. maj 2013 jeg fik taget min for at kører 1.5 km/t for hurtigt


  • #3   4. maj 2013 Meget fyldestgørende svar, tak for det smiley
    Kan jeg på ingen måde justere på rulle-vægten for at påvirke farten? Står jeg med en scooter, der ikke kan gøres lovlig? Hvordan kan jeg så overholde loven? smiley
    Alternativet er måske et "politiværn", men det er ikke lovligt hellere smiley


  • #4   4. maj 2013 Det kan du godt, men så er fidusen ved at have en scooter død, da variobegrænsningen sidder så lavt at du skal have den så langt ned i omdrejninger at den ikke har kræfter til at hive gearingen op. smiley

    Så snart du når der hvor gearingen er begrænset af skiven vil omdrejningerne stige til der ikke længere er kræfter til at de kan stige længere eller til de rammer en begrænsning. smiley


  • #5   5. maj 2013 En spændskive i udstødnings francen ca 10mm hul ellers politiværn permanent.

  • #6   5. maj 2013 skift alle rullerne ud med nogle der vejer mindre smiley det giver lavere topfart og hurtigere acceleration

  • #7   5. maj 2013 Da jeg satte 6 stk. 6,5 gr. i accelererede den kvikt op til 6000 o/m men blev så der i ca. fire-fem sekunder før den kom videre op til 8000 o/m
    Skal de være lettere eller tungere? smiley


  • #8   5. maj 2013 Den med lavere topfart og hurtigere accelleration er usand. smiley

    Rullernes vægt kontrollerer omdrejningerne, som selvfølgelig skal ligge på maks. effekt. Når motoren smider maks effekt får du både den hurtigste accelleration OG den højeste topfart.
    Hvis du ønsker at få mest ud af den benzin du bruger skal du dog have det på maks moment, som er der hvor motoren yder mest per taktslag. smiley

    Forklaringen skal findes i at den mest betydelige modstand er luftmodstanden, som stiger med hastigheden og derfor om noget kan beskrives som en modstand per tid. Effekten fra motoren måles i kilowatt og watt er som bekendt energi per tid. Hvis man er langt nede i hastigheder og skal trække noget tungt er det dog igen moment man skal gå efter, men her er det drejningsmoment på baghjulet, hvilket kommer an på udvekslingen. smiley

    Kender man dog ikke alle detaljer om maskinen må man prøve sig frem med et stopur og en kendt distance, for det med om den føles hurtigere kan ikke bruges. smiley

    Anyway, så har rullevægten intet med topfart eller omdrejninger ved topfart at gøre når maskinen er begrænset i varioen, så for at få hastigheden ned er et politiværn som omdrejningsbegrænser, en begrænsning af luftstrømmen ind/ud af motoren eller en bredere vario begrænsning de eneste muligheder. smiley


  • #9   5. maj 2013 Nu har jeg lige målt den på GPS med min iPhone. Da kører den maks 44,8 med 12000 omdr. Den tager som bekendt "kun" 10000 omdr. på foden, så det er vel godt nok, eller ? smiley

  • #10   5. maj 2013 Så kan du regne det ud:
    10.000*44,8/12.000= 37,3 km/t. smiley

    Det lyder meget rigtigt at det så også er det den højest vil vise på rullefelt så, da rullefelte ikke, ligesom tyngdekraften gør når du kører ned af bakke, lægger mere fart i. smiley



  • #11   5. maj 2013 Så den er faktisk lovlig? smiley

  • #12   5. maj 2013 Det kommer helt an på hvad et rullefelt vil sige, men fordi det er en PGO har den ikke reelt nogen begrænsning af hastigheden, hvilket gør det mig et mysterium hvordan de er blevet godkendt i første omgang. smiley
    Hvis du bliver taget i at køre mere end 30 km/t på offentlig vej er det bøde for det, men din scooter konfiskeres ikke.

    Hvis den så kommer på rullefelt og det felt viser over 43 km/t (grænsen er 42 +/-1 km/t) så bliver den konfiskeret. smiley

    Fordi du har en PGO er der dog ingen måde at vide om du vil miste din maskine eller ej. Der er en gut på billig-scooter.dk der nu har hevet i politiet og hele vejen op i rækken i to måneder eller sådan noget fordi hans PGO comet blev konfiskeret for at køre 44 km/t på rullefelt selvom han aldrig selv havde kunnet få den op på 40 km/t på speedometeret, da alle begrænsninger var i. smiley


  • #13   5. maj 2013 Det er meget underligt at PGO har valgt at gøre det. Det må jeg nok sige.
    Ja, jeg læste godt den tråd med ham med Cometen, det er sgu det eneste rigtige, når man ved, man har ret. Vi er jo mange som godt kan sætte os i hans sted. smiley


  • #14   5. maj 2013 Ja, jeg synes også det er mærkeligt, men der er en forklaring.
    PGO har udelukkende lavet to-taktere af 50cc maskiner.

    To-taktere smider som man ved en hel masse benzin ud i udstødningen, men dette er stadig sådan at de kan overholde reglerne for EURO2 miljøregulering.

    Når man begrænser omdrejningerne er det dog ved at sætte tændingen senere, hvilket blandt andet betyder at blandingen ikke er så gennembrændt når den forlader cylindren og der er derfor større mængder uforbrændt benzin og CO i udstødningsgassen hvilket både er dårligt for katalysatoren som kan brænde sammen og for miljøet. Det er derfor muligt at de ikke kan overholde miljøreglerne hvis de får en begrænsning af tændingen. smiley

    Og dog:
    Så vidt jeg har forstået bliver miljøgodkendelsen ikke lavet ud fra en "fuld gas, hvad kommer ud?" -procedure, men derimod ud fra en simulering af nogle kørselsforhold. Jeg har set en rapport, hvori indsprøjtningsmodeller og karburatormodeller af både to- og firtaktere blev kørt mod hinanden for at måle udstødningsgassen. Totakts-karburatormodellen havde ingen begrænsning, hverken i tænding eller CVT, så den slappede de bare af i gassen på når den ramte 50 km/t og den klarede sig fint nok og overholdte lige miljøreglerne for scootere (EURO2). De andre maskiner var derimod begrænset både i omdrejninger og CVT til en topfart på 50 km/t og fik derfor fuld skalle. Den firtakter med karburator de havde med dér var begrænset i tændingen og kunne med hensyn til CO ikke engang overholde EURO1. To-takteren og firtakteren med indsprøjtning var begrænset ved at der intet benzin blev givet når omdrejningerne var for høje og begge maskiner med indsprøjtning kunne klare EURO4 som de overvejer at fremtidige motorcykler skal til at klare. smiley

    http://www.aecc.be/content/pdf/110322%20AECC%20Emissions%20of%20Motorcycles%20and%20Mopeds.pdf


    Så mit bud på hvorfor de har gjort det som de har er simpelthen fordi de stadig holder fast i at de kun vil lave to-taktere med karburator, hvilket jo er håbløst forældet. smiley


Kommentér på:
Hvorfor kører den så hurtigt?

Annonce