Hvorfor kører den så hurtigt? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Min G-Max kører 38-40 på lige vej ved 8200 o/m (målt på tavle) og kører, hvis man giver fuld gas, omdrejningstælleren ud ned ad bakke - dvs. 12000 o/m! Er det normalt og godt for scooteren? Opsætning
Std. motor med skive i vario, 3 stk. 7,5 gr. ruller og 3 stk. 6,5 gr.
Begrænsning i forrøret, tragt i membran, 50'er dyse i karburator (std.)
Skiftede i dag de tre af rullerne ud med 6,5 gr. da jeg troede det ville give bedre optræk. Det har det også givet, men "desværre" også en del på toppen. På foden tager den 10000 o/m uden belastning selvfølgelig
Jeg er bare bange for at den kører over 43 km/t på rullefelt, og det ønsker jeg ikke, da jeg er blevet taget før. Tænkte at hvis jeg satte tre stk. lettere ruller i, ville det give mere optræk og mindre topfart. Her tog jeg så fejl.
Er der noget, der har en ide til, hvad jeg kan gøre for at få et godt optræk og højst ca. 38 km/t på foden?
Er politiet meget strikse mht. konfiskation? Altså hvis vi snakker to-tre km/t for meget på feltet? Kan man gøre indsigelser mod målingen? Scooteren er jo std.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Desværre er det ikke altid at den modstand er nok og så kan hastigheden komme over det tilladte og den bliver konfiskeret. Der er desværre intet lovligt at gøre ved det, da det også er ulovligt at lave sine egne begrænsninger, men det er et dumt valg fra fabrikanten, hvor eksempelvis PGO aldrig har haft maskiner med begrænsede omdrejninger.
Med hensyn til om den manglende begrænsning er godt for motoren: Nej.
Det er godt for miljøet på den måde at der ikke smides så meget uforbrændt benzin ud, da der altid antændes, men høje omdrejninger er på ingen måde godt for motoren.
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Scootere: 8 Emner: 65 Svar: 395
jun 2012
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 45
Kan jeg på ingen måde justere på rulle-vægten for at påvirke farten? Står jeg med en scooter, der ikke kan gøres lovlig? Hvordan kan jeg så overholde loven?
Alternativet er måske et "politiværn", men det er ikke lovligt hellere
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Så snart du når der hvor gearingen er begrænset af skiven vil omdrejningerne stige til der ikke længere er kræfter til at de kan stige længere eller til de rammer en begrænsning.
okt 2006
Følger: 91 Følgere: 87 Scootere: 44 Emner: 200 Svar: 4.424
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 1 Emner: 31 Svar: 97
jun 2012
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 45
Skal de være lettere eller tungere?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Rullernes vægt kontrollerer omdrejningerne, som selvfølgelig skal ligge på maks. effekt. Når motoren smider maks effekt får du både den hurtigste accelleration OG den højeste topfart.
Hvis du ønsker at få mest ud af den benzin du bruger skal du dog have det på maks moment, som er der hvor motoren yder mest per taktslag.
Forklaringen skal findes i at den mest betydelige modstand er luftmodstanden, som stiger med hastigheden og derfor om noget kan beskrives som en modstand per tid. Effekten fra motoren måles i kilowatt og watt er som bekendt energi per tid. Hvis man er langt nede i hastigheder og skal trække noget tungt er det dog igen moment man skal gå efter, men her er det drejningsmoment på baghjulet, hvilket kommer an på udvekslingen.
Kender man dog ikke alle detaljer om maskinen må man prøve sig frem med et stopur og en kendt distance, for det med om den føles hurtigere kan ikke bruges.
Anyway, så har rullevægten intet med topfart eller omdrejninger ved topfart at gøre når maskinen er begrænset i varioen, så for at få hastigheden ned er et politiværn som omdrejningsbegrænser, en begrænsning af luftstrømmen ind/ud af motoren eller en bredere vario begrænsning de eneste muligheder.
jun 2012
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 45
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
10.000*44,8/12.000= 37,3 km/t.
Det lyder meget rigtigt at det så også er det den højest vil vise på rullefelt så, da rullefelte ikke, ligesom tyngdekraften gør når du kører ned af bakke, lægger mere fart i.
jun 2012
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 45
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis du bliver taget i at køre mere end 30 km/t på offentlig vej er det bøde for det, men din scooter konfiskeres ikke.
Hvis den så kommer på rullefelt og det felt viser over 43 km/t (grænsen er 42 +/-1 km/t) så bliver den konfiskeret.
Fordi du har en PGO er der dog ingen måde at vide om du vil miste din maskine eller ej. Der er en gut på billig-scooter.dk der nu har hevet i politiet og hele vejen op i rækken i to måneder eller sådan noget fordi hans PGO comet blev konfiskeret for at køre 44 km/t på rullefelt selvom han aldrig selv havde kunnet få den op på 40 km/t på speedometeret, da alle begrænsninger var i.
jun 2012
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 9 Svar: 45
Ja, jeg læste godt den tråd med ham med Cometen, det er sgu det eneste rigtige, når man ved, man har ret. Vi er jo mange som godt kan sætte os i hans sted.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
PGO har udelukkende lavet to-taktere af 50cc maskiner.
To-taktere smider som man ved en hel masse benzin ud i udstødningen, men dette er stadig sådan at de kan overholde reglerne for EURO2 miljøregulering.
Når man begrænser omdrejningerne er det dog ved at sætte tændingen senere, hvilket blandt andet betyder at blandingen ikke er så gennembrændt når den forlader cylindren og der er derfor større mængder uforbrændt benzin og CO i udstødningsgassen hvilket både er dårligt for katalysatoren som kan brænde sammen og for miljøet. Det er derfor muligt at de ikke kan overholde miljøreglerne hvis de får en begrænsning af tændingen.
Og dog:
Så vidt jeg har forstået bliver miljøgodkendelsen ikke lavet ud fra en "fuld gas, hvad kommer ud?" -procedure, men derimod ud fra en simulering af nogle kørselsforhold. Jeg har set en rapport, hvori indsprøjtningsmodeller og karburatormodeller af både to- og firtaktere blev kørt mod hinanden for at måle udstødningsgassen. Totakts-karburatormodellen havde ingen begrænsning, hverken i tænding eller CVT, så den slappede de bare af i gassen på når den ramte 50 km/t og den klarede sig fint nok og overholdte lige miljøreglerne for scootere (EURO2). De andre maskiner var derimod begrænset både i omdrejninger og CVT til en topfart på 50 km/t og fik derfor fuld skalle. Den firtakter med karburator de havde med dér var begrænset i tændingen og kunne med hensyn til CO ikke engang overholde EURO1. To-takteren og firtakteren med indsprøjtning var begrænset ved at der intet benzin blev givet når omdrejningerne var for høje og begge maskiner med indsprøjtning kunne klare EURO4 som de overvejer at fremtidige motorcykler skal til at klare.
http://www.aecc.be/content/pdf/110322%20AECC%20Emissions%20of%20Motorcycles%20and%20Mopeds.pdf
Så mit bud på hvorfor de har gjort det som de har er simpelthen fordi de stadig holder fast i at de kun vil lave to-taktere med karburator, hvilket jo er håbløst forældet.
Hvorfor kører den så hurtigt?