{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.720 visninger | Oprettet:

forskel på sekunder og primær gearing? {{forumTopicSubject}}

hej Venner smiley

hvis jeg vil have en anden - større gearing i min Aprilia sonic. Skal jeg så vælge en primær eller en sekunder gearing - og hvad er forskellen?
Den kører pt. gearingen ud, og efter en bil render den de 85 km/t. men på dens eget speedometer render den jo over de 100 km/t. Vil gerne have en lidt større gearing på. Menhvad er forskellen på sekundær og primær?
Tak for svar,
Mvh. Dennis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forskel på sekunder og primær gearing?
  • #1   12. maj 2015 Når du giver gas fra stille stående stand så mærker du den trækker så vis du har lidt slidte ruller og std vario vil du kunne mærke den skifter til sekundær men ik vis du har tun vario der glider den bare hen over punktet smiley Altså primær er til at trække den op til den sekundære gearing så overtager den så vis den ska være hurtiger på toppen er det sekundær gearing man skifter ??

  • #2   12. maj 2015 Okay. Mange tak for svar.
    Hvad er så forskellen på 15/41 og 17/45 osv?


  • #3   12. maj 2015 Bullshit ovenstående (Michael U)
    Hvad fanden har du røget smiley

    Primær og sekundær er bare første og anden del af en gearing.
    Hvilken du skifter er i bund og grund ligegyldigt, men de fleste skifter den sekundære smiley Hvorfor de skifter den sekundære frem for den primære er jeg ikke sikker på. Måske er det nemmere?

    På en gearmaskine er den primære reduktion udvekslingen på tandhjulene på henholdsvis krumtappen og koblingsskålen, og den sekundære er for- og bagtandhjulene smiley
    Så på en gearmaskine kan man kun skifte den sekundære gearing.


  • #4   12. maj 2015 Forskellen på 15/41 og 17/45 er antal tænder på de tandhjul som du skifter til.
    Med en 15/41 skal tandhjulet med 15 tænder roterer 2,73 gange, for at tandhjulet med 41 tænder roterer 1 omgang.
    Med en 17/45 skal tandhjulet med 17 tænder roterer 2,65 gang for at tandhjulet med 45 tænder rotere 1 omgang.
    Derfor er 15/41 gearing lavere/lettere end 17/45.
    Hvilken en der er at foretrække ved jeg ikke, men jeg ved at mange med Jog R bliver anbefalet at skifte til en 14/41 smiley


  • #5   12. maj 2015 Mange tak for svar gutter ??
    Jeg kigger på lidt gearinger så. ??


  • #6   12. maj 2015 Grunden til at der tales om primær og sekundær gearing er at den del af udvekslingen der sker med tandhjul er en to-stadiet reduktionsgearkasse. Dette betyder at der er en indgående akse, som koblingsklokken sidder fast på, en mellemakse der sidder inde i gearkassen og en udgående akse, som baghjulet sidder på.
    Den første reduktion, kaldet primær gearing, er overførslen fra indgående aske til mellemakse og ændres ved at få et andet antal tænder på de to tandhjul der er i indgreb imellem disse to akser. Sekundær gearing er den anden reduktion og sker ved tandhjulene mellem mellemaksen og udgående akse, så vil du ændre på dette er det tandhjulene der er i greb mellem disse to akser du skal udskifte. smiley

    I princippet er der ingen forskel på om du hæver primær eller sekundær gearing, men antallet af tænder kan gøre at du ved at skifte den ene vil kunne få nogle bestemte udvekslinger, som enten er for høje til, hvad du kan trække eller ikke er nok til din smag. smiley

    Rent teknisk er der også tanken med at tænderne udsættes for større belastning jo større forskel der er imellem dem, men også det med at det virker fjollet at bruge energi på at få mellemaksen højt op i omdrejninger, hvis samme resultat kan fås ved at ændre sekundær gearing. smiley

    Anyway. Uden at have regnet på noget som helst af det, så bare vælg den gearing der giver en tilfredsstillende udveksling, men jeg ville nok gå efter en forøgelse af sekundær gearing. smiley


  • #7   12. maj 2015 Baddi. Tak for det super fine svar smiley
    jeg kigger efter en sekundær gearing og prøver at smide den i smiley
    tusind tak for hjælpen smiley


  • #8   13. maj 2015 jamen tilykke med din fine udtalse baddi..

    jeg har min viden fra den her Graham-Bell-Two-Stroke-Performance-Tuning
    jeg forsøgte at forklare det så man skulle have en studenter hue for at forstå det..
    ser ud som om din presser for meget..


  • #9   13. maj 2015 Michael, at det du sagde var forkert er så en anden side af sagen.

    Det er korrekt at der først er en trinløs variabel udveksling i form af CVT, men det er ikke den man taler om når man taler primær og sekundær gearing, for der er vi inde at tale om den to-stadiet reduktionsgearkasse. smiley

    CVT og reduktionsgearkassen er serieforbundne så der er ikke noget med at den ene trækker op til den anden. Alt sammen roterer hele tiden og udvekslingen hæves så når rullerne presser remmen ud ved forreste remskiver. Først når vario er helt kørt ud vil det være lige som når man er i et fast gear og så vil omdrejningerne stige så meget som der er kræfter til. smiley


Kommentér på:
forskel på sekunder og primær gearing?

Annonce