Køb af første knallert {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at købe min første knallert, grundet kun 5km på arbejde.
Har kig på en Peugeot Speedfight 2 fra 2001. Hvad skal jeg være opmærksom på? Sælger siger den er lovlig, uden fejl og mangler, samt det er en 45 2-takt.
sep 2017
Følger: 3 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 731
Men den er da 21 år gammel så vedligehold har meget at sige, og måske kørt om vinteren med et meget rustent stel inde bagved. Men det kan da kigges efter når man står med den med en lommelygte af den gode slags.
Det er tit noget med at have en fornemmelse af hvem sælgeren er, har han haft den hele tiden osv. Lidt med mavefornemmelse osv.....
Uanset hvad man køber som er +5 år skal man tit regne med en eller anden reparation af et eller andet: Dæk, kabel, bremseklodser, variator, rem, ruller, el-net
Jeg nævner det bare, det er dig der ser på den og kan sige noget om tilstanden.
Du nævner ikke hvor langt den har kørt og det er ret vigtigt hvis du skal have et godt råd eller 2.
Har til eksempel for 14 dage siden haft en SYM sport her til en lille overhaling. En bekendt havde købt den for 2300 på auktion og afhentet ved ejeren.
Rigtig fin med hele skjolde og alt el virkede fra 2015.....Men kørt 26000km..... "Skal lige have et lille service, og den kan ikke starte"
Ja fint! svarede jeg.
Da den stod her på liften konstaterede jeg:
Karburator kina-kopi der var forknoklet og splittet ad (der skulle en ny til)
Knækket den ene bolt der holder bremsekaliber ved baghjul (farligt at køre med)
7mm slør i akslen til kickstarter der helt kæntrede i dækslet (skrammel)
Bagdæk der ikke holdt luft pga. alderdom (det kunne da skiftes)
Forbremsekaliber der var irret sammen til en klump (ny kaliber)
Havde slet ikke dækslet pillet af til variator, han hentede den bare igen og kørte den til gammelt jern.
Den kunne sagtens laves men for dyrt og langt fra "et lille service" som jeg da gerne hjælper med.
Men den slags renoveringer skal jeg ikke rodes ind i
Så se dig godt for
dec 2021
Følgere: 89 Emner: 27 Svar: 164
ellers er det en dejlig maskine. godt lys med HP4 pære. god affjedring. ligger godt på vejen blot sørg for at få ordentlige helårs dæk på. ser sporty ud. Ulempen er at man har den forhøjning ved fodpladen. poseholderen kunne godt lige være en anelse højere.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.440
Så bliver man træt af problemerne, den er ikke sjov at køre og man kan ikke bære at realisere tabet ved at sælge den for at få et bedte udgangspunkt, så den ender med at stå i garagen som en anden cockblocker for fremtiden.
Vil anbefale at købe noget nyere og købe noget italiensk eller japansk.
Evt fransk til nøds men trippeltjek din plan inden du springer ud i et flute
De ekstra penge i indkøb tjener sig selv hjem i vedligehold og gensalg til slut.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.440
Især dren model her, og libra.
De andre er pgo modeller er mindre oplagte til formålet.
https://www.dba.dk/pgo-t-rex-2011-7345-km-b/id-1089395102/
sep 2017
Følger: 3 Følgere: 9 Emner: 9 Svar: 731
Kunne selv have anbefalet det da jeg skrev første gang, men tænkte mest på det du spurgte om mht. den Peugeot
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
For din egen skyld.
Du skal være god til at skrue på knallerter og gide skrue på dem, hvis du skal købe en der er så gammel.
Og med en der er så gammel, så skal du forvente at alt er rustet fast.
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
Tænker også at kigge den igennem for defekter og rust
L
Nu er jeg ikke interesseret i nogen former for styling eller noget, den skal bare køre fra A til B.
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
Så jeg skal bare sørge for at tjekke ophænget foran grundigt?
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
Kan godt lave biler, men aldrig haft med scooter/knallert at gøre før. Men ja, kan være jeg skal kigge på en nyere.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Det er 45 kmt udgaven af PGO Hot.
De er nemme at skrue på.
Rimelige i pris.
Delene er ret billige og nemme at få fat i.
Man man købe dele brugt og der er mange der sælge brugte dele til dem.
Men igen, så gå efter en der er under 10 år, af hensyn til rust osv.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.440
Forbedringer er ikke styling.
Sørgeligt er dårligt kørelys. Se alle dem der har sat en arbejdslygte på så de faktisk kan se noget i mørke.
Det er den slags jeg mener.
Støddæmperne.
Dækkene, er der godt greb i dem eller er det nogen komplet lorte dæk.
Den slags..
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
Nååh, så misforstod jeg ??
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Tjek lige stelnummeret.
Jeg mindes at det sidder ret udsat for vand/salt, så det ruster hurtigt væk.
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 20
Selvfølgelig, vil jeg få tjekket.
Skal sådan en 30 knallert ikke have papirer? Det er en uden plader
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.440
Og "registreringspligtig knallert" når det er en 45er.
Det var først med Lene Espersen i 2006 at navnene blev ændret fordi nu skulle ulovlighederne bekæmpes så alle knallerter skulle have nummerplade.
Gilera Stalker er en fornem knallert, men det er desværre sjældent man finder en i god stand.
Dog er markedet for 45 knallerter helt anderledes end 30 knallert markedet.
45 knallerterne er som regel lovlige, ofte med udfyldt overholdt service hæfte, og oftere i god stand.
Og de er markant billigere, fordi efterspørgslen er mindre.
Men hellere en slidt kvalitets maskine end en ny kommunist knallert
Alti alti
Køb af første knallert