1.661 visninger
|
Oprettet:
spørgsmål vedr. kobling og udstødning {{forumTopicSubject}}
Har nu sat min motor over på et stel for at afprøve den, men stødte så ind i lidt problemer.
Kan det virkeligt passe at koblings kablet skal gå ud bag i stellet? Og hvilken vej skal kablet så gå for at det skal være helt rigtigt? Jeg tænker nu mest at det får at træls knæk.
fandt også ud af at den udstødning jeg har, er 25mm.
Hvor stor er en lovlig egentligt til sådan en kreidler? Er det 28 eller de 25mm som jeg har ?
Og har stadig ikke løst problemet med at jeg ikke kan få den til at gå i 3 gear.
Alt form for hjælp modtages med glæde
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Når så motoren sidder på stellet tager du en 10mm fastnøgle, drejer på koblingsarmen, og skubber yderkablet ind på plads. Husk den lille runde nippel. Den kan være et mareridt at få ud når motoren er på, hvis den glider helt tilbage i stellet.
Ang. udstødning så mindes jeg den originale lovlige ganske rigtigt er på 25mm.
Endelig, sidst jeg så en gearkasse hvor 3. gear ikke virkede, der var den samlet forkert. Der er jo også den mulighed at den faktisk kun har 2 gear, hehe.
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
Tror måske jeg har forstået hvordan koblingskablet skal samles. Man sætter altså kablet ind gennem det forreste ophæng til motoren (har set der er nogen huller til det) og så skal wiren bare gå hele vejen om til bagerst i stellet. Niplen skal så være i selve koblingsarmen.
Til at starte med troede jeg niplen skulle være for enden af wiren
Hvad med forrør til sådan en 25mm. Ved du hvor man kan købe sådan et henne? kan ikke lige finde et.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
28mm til TUM186
Hvis du slet overhovedet ikke kan finde tredje gear, uanset hvordan du bærer dig ad, og du har prøvet alt på excentrikken, skal motoren pilles fra hinanden igen og samles påny. Husk at smøre dine pakninger ind i fedt.
Den skal samles i frigear, så vidt jeg lige husker. Det kan du mærke ved at dreje trækakslen (den til fortandhjulet) ved håndkraft. Den skal dreje let og ubesværet, uden krumtappen følger med.
Brug en svensknøgle på koblingsarmen/gaflen, så kæberne er på hver side af denne og ikke på selve skruen. Det giver mere moment/kontrol til dig, og det KAN være lidt af en tålmodighedsprøvelse at få niplen på plads... mere kontrol er derfor GODT!
Desuden slipper du for, at bolten på toppen bliver spændt så meget, at den kan knække en anden gang.
Det er faktisk yderkablet, som skubber koblingsgaflen bagud og ikke kablet, der trækker i den. Lidt specielt, men det virker. Smør alle niplerne med alufedt!
jul 2010
Men jeg siger mange tak for hjælpen. Tror lige jeg prøver at indstille lidt på excentrikken
nov 2003
jul 2010
Er det noget du kan hjælpe med?
Finder dem lige engang imorgen,
Og mange mange tak for hjælpen
nov 2003
Men prøv lige at smide numrene herind; har da en database, jeg kan tjekke igennem.
nov 2003
Jeg kan skaffe forrøret, i hvert fald, men jeg har ikke lyst til at oplyse prisen!
jul 2010
nov 2003
Udstødningen er derfor til 32mm forrør, idet man går ud fra forrørets udvendige diameter.
jul 2010
Og mange tak for hjælpen. De to jeg har med numre er desvære meget grimme. Nummeret står på selve ophænget. Jeg har dog også en anden pænere udstødning til 28mm forrør, men der er intet nummer. Er den så uoriginal? Eller står nummeret lidt gemt?
nov 2003
Og jep, altid udvendig diameter på forrøret, idet dette svarer til den indvendige diameter på potten!
Kan du snuppe et par fotos af de to RS-potter? Jeg kan måske bruge dem til lidt eksperimenter, men jeg byder højst evt. forsendelse for dem.
jul 2010
nov 2003
GLS klarer sagen for mindre end 200kr, så vidt jeg husker. Man kommerlangt med en hobbykniv, et par gamle flyttekasser og gaffatape!
Én af mine idéer er at smide en reel modkonus indeni, i stedet for den perforerede refleksionsskål, som virker nogenlunde, men giver et snævert trækområde. Hvis du kan valse og svejse, kan du selv lege - den modifikation deler jeg gerne med andre, og hvis det DUER, kan du tjene et par håndører, når jeg får en frisk potte hjem.
jul 2010
Man kan jo hente en del vis man får udstødningen til at passe 100%.
nov 2003
Pladen ind og buk lidt, 5mm længere ind og buk lidt igen. Til sidst bliver den nogenlunde rund, og den sidste finish gives ved at glide hen over en rund, glat overflade, indtil alt er perfekt. Det tager en evighed pr konus, men en god valse er ikke gratis og optager en del mere plads.
Denne grove måde tager ca. en dags arbejde på konusserne, alene, men det bliver fiiiint! Det mest besværlige er sgu at lave skabelonerne...
jul 2010
nov 2003
jul 2010
nov 2003
En 80mm konus er omtrent 250mm i omkreds; Det er mere, end et A4 er bredt, og længden af keglen skal der også tages højde for. Enten skal man have en halvstor printer eller det skal tegnes manuelt.
Halvtykt karton kan sikkert gå, men min printer æder det IKKE! Ergo: The hard way!
jul 2010
Så er det da heldigt at skolen kan printe i A3
Hvor tyk plade plejer du at lave det i? Jeg har sæt at mange bruger 0,8mm.
nov 2003
jul 2010
spørgsmål vedr. kobling og udstødning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside