{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

spørgsmål vedr. kobling og udstødning {{forumTopicSubject}}

Har nu sat min motor over på et stel for at afprøve den, men stødte så ind i lidt problemer.
Kan det virkeligt passe at koblings kablet skal gå ud bag i stellet? Og hvilken vej skal kablet så gå for at det skal være helt rigtigt? Jeg tænker nu mest at det får at træls knæk.
fandt også ud af at den udstødning jeg har, er 25mm.
Hvor stor er en lovlig egentligt til sådan en kreidler? Er det 28 eller de 25mm som jeg har ? smiley

Og har stadig ikke løst problemet med at jeg ikke kan få den til at gå i 3 gear.

Alt form for hjælp modtages med glæde smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål vedr. kobling og udstødning
  • #1   1. apr 2012 Først og fremmest skal du sikre dig det er koblingskablet til en kreidler du har fået fat i, hehe. Det skal trækkes langs undersiden af stellet, igennem den lille åbning ved det forreste motorophæng, og så skal inderkablet, altså selve wiren, sættes fast i den lille åbning i den bagerste del af stellet. Det er et lille hul som sidder lige i den ene støtte hvor du skruer sideskærmen fast på.

Når så motoren sidder på stellet tager du en 10mm fastnøgle, drejer på koblingsarmen, og skubber yderkablet ind på plads. Husk den lille runde nippel. Den kan være et mareridt at få ud når motoren er på, hvis den glider helt tilbage i stellet.

Ang. udstødning så mindes jeg den originale lovlige ganske rigtigt er på 25mm.

Endelig, sidst jeg så en gearkasse hvor 3. gear ikke virkede, der var den samlet forkert. Der er jo også den mulighed at den faktisk kun har 2 gear, hehe.

• #2   1. apr 2012 Har selv samlet motoren, så det er en 3 gears smiley men chancen for at noget er samlet forkert er sikkert rimeligt stor... det koblingskabel jeg har er nemlig meget kort.

Tror måske jeg har forstået hvordan koblingskablet skal samles. Man sætter altså kablet ind gennem det forreste ophæng til motoren (har set der er nogen huller til det) og så skal wiren bare gå hele vejen om til bagerst i stellet. Niplen skal så være i selve koblingsarmen.

Til at starte med troede jeg niplen skulle være for enden af wiren smiley

Hvad med forrør til sådan en 25mm. Ved du hvor man kan købe sådan et henne? kan ikke lige finde et.

• #3   2. apr 2012 24-26mm til TUM130 - dukker op fra tid til anden, men er mig bekendt ikke under reproduktion, endnu. Verdens mest stille udstødningssystem, i øvrigt.

28mm til TUM186

Hvis du slet overhovedet ikke kan finde tredje gear, uanset hvordan du bærer dig ad, og du har prøvet alt på excentrikken, skal motoren pilles fra hinanden igen og samles påny. Husk at smøre dine pakninger ind i fedt. smiley
    Den skal samles i frigear, så vidt jeg lige husker. Det kan du mærke ved at dreje trækakslen (den til fortandhjulet) ved håndkraft. Den skal dreje let og ubesværet, uden krumtappen følger med.

Brug en svensknøgle på koblingsarmen/gaflen, så kæberne er på hver side af denne og ikke på selve skruen. Det giver mere moment/kontrol til dig, og det KAN være lidt af en tålmodighedsprøvelse at få niplen på plads... mere kontrol er derfor GODT!
    Desuden slipper du for, at bolten på toppen bliver spændt så meget, at den kan knække en anden gang.

Det er faktisk yderkablet, som skubber koblingsgaflen bagud og ikke kablet, der trækker i den. Lidt specielt, men det virker. Smør alle niplerne med alufedt!

• #4   2. apr 2012 Det er en tum 186 motor jeg har smiley Så det må jo være en forkert udstødning jeg har så.
    Men jeg siger mange tak for hjælpen. Tror lige jeg prøver at indstille lidt på excentrikken

• #5   2. apr 2012 I så fald, på med 11/36, 28mm forrør og TUM186-cylinder + få banket TUM186 i udstødningen! smiley

• #6   2. apr 2012 Har faktisk en del originale udstødninger liggende. De er dog lidt rustne. Jeg mener jeg har søgt på kreidlerparts og kunne ikke finde dem, søgte nemlig efter reservedels nummeret som stod på dem.

Er det noget du kan hjælpe med?
    Finder dem lige engang imorgen,

Og mange mange tak for hjælpen smiley

• #7   3. apr 2012 Nope. Ejer ikke engang et 28mm forrør..

Men prøv lige at smide numrene herind; har da en database, jeg kan tjekke igennem.

• #8   3. apr 2012 Av...

Jeg kan skaffe forrøret, i hvert fald, men jeg har ikke lyst til at oplyse prisen! smiley

• #9   4. apr 2012 De udstødninger jeg har til at ligge har nummeret 15.33.97 og af hvad jeg kan se er det 28mm forrør der passer der på.

• #10   4. apr 2012 15.33.97 er den org. RS-udstødning i ét stykke; Forrøret er 28mm indvendigt/32mm udvendig...

Udstødningen er derfor til 32mm forrør, idet man går ud fra forrørets udvendige diameter. smiley

• #11   4. apr 2012 Så man måler altså derfor altid den udvendige diameter?
    Og mange tak for hjælpen. De to jeg har med numre er desvære meget grimme. Nummeret står på selve ophænget. Jeg har dog også en anden pænere udstødning til 28mm forrør, men der er intet nummer. Er den så uoriginal? Eller står nummeret lidt gemt?

• #12   5. apr 2012 Nummeret står altid på ophænget, og er den uden nummer, er den pr. definition ulovlig. Derfor er en huggepibe med numre og bogstaver en god investering.

Og jep, altid udvendig diameter på forrøret, idet dette svarer til den indvendige diameter på potten! smiley

Kan du snuppe et par fotos af de to RS-potter? Jeg kan måske bruge dem til lidt eksperimenter, men jeg byder højst evt. forsendelse for dem.

• #13   5. apr 2012 Kan nok selv bruge dem til et eller andet på et tidspunkt vis du ikke gider give ret meget for dem smiley Kunne godt forestille mig de var lidt dyre at sende

• #14   5. apr 2012 Det bestemmer du selv. smiley Jeg bruger konusserne til forskellige udstødningseksperimenter. Som sådan repræsenterer de ingen værdi, da der findes lige så gode og bedre erstatninger på markedet til den halve pris af hvad en rens + opmetallisering + forchromning koster.

GLS klarer sagen for mindre end 200kr, så vidt jeg husker. Man kommerlangt med en hobbykniv, et par gamle flyttekasser og gaffatape! smiley

Én af mine idéer er at smide en reel modkonus indeni, i stedet for den perforerede refleksionsskål, som virker nogenlunde, men giver et snævert trækområde. Hvis du kan valse og svejse, kan du selv lege - den modifikation deler jeg gerne med andre, og hvis det DUER, kan du tjene et par håndører, når jeg får en frisk potte hjem. smiley

• #15   5. apr 2012 Jeg har faktisk planer om at lave en udstødning til min tunet maxi. Jeg kan sagtens få svejset konuserne sammen, men har ikke rigtigt noget at valse med. Har søgt længe efter en brugt valse der er så lille smiley
    Man kan jo hente en del vis man får udstødningen til at passe 100%.

• #16   5. apr 2012 To stumper rør, det ene lagt ovenpå det andet, gennemgående skruer og en skive mellem rørene!
    Pladen ind og buk lidt, 5mm længere ind og buk lidt igen. Til sidst bliver den nogenlunde rund, og den sidste finish gives ved at glide hen over en rund, glat overflade, indtil alt er perfekt. Det tager en evighed pr konus, men en god valse er ikke gratis og optager en del mere plads.

Denne grove måde tager ca. en dags arbejde på konusserne, alene, men det bliver fiiiint! Det mest besværlige er sgu at lave skabelonerne...

• #17   5. apr 2012 Jeg har et dejligt fint program til de skabeloner smiley Man skal bare sætte de 2 diametrene ind og så længden på selve konussen. Programmet heder cone layout og kan fås i en gratis version og en betalings version.

• #18   5. apr 2012 Jep, jeg kender det godt, men jeg klarede sagen uden i sin tid. Pokkers stor passer og ditto pap overalt!

• #19   5. apr 2012 Det er da altid noget det er blevet lettere smiley

• #20   5. apr 2012 Skabeloner fordelt på flere stykker A4 bliver aldrig rigtig godt, desværre. Skabelonerne er større, end man lige regner med!

En 80mm konus er omtrent 250mm i omkreds; Det er mere, end et A4 er bredt, og længden af keglen skal der også tages højde for. Enten skal man have en halvstor printer eller det skal tegnes manuelt.
    Halvtykt karton kan sikkert gå, men min printer æder det IKKE! Ergo: The hard way!

• #21   5. apr 2012 De er da alligevel halv store så.
    Så er det da heldigt at skolen kan printe i A3 smiley

Hvor tyk plade plejer du at lave det i? Jeg har sæt at mange bruger 0,8mm.

• #22   6. apr 2012 0.7-0.8 støjer mindre og holder længe. 0.5 bliver hurtigere varmet op og leverer derfor maksimal ydelse tidligere... Det kan tildels afhjælpes med powerwrap.

• #23   6. apr 2012 Jeg siger mange tak for hjælpen. Har virkeligt fået meget hjælp som jeg kunne bruge til noget smiley

Kommentér på:
spørgsmål vedr. kobling og udstødning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce