{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.797 visninger | Oprettet:

Seriøs tuning af 4-taktere. {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Det der pjat med at putte større cylinder på en motor er noget fjollet noget idet man vil få flere kræfter men faktisk udnytte færre procent af motoren, så her er lidt om hvad der kan gøres for at man kan udnytte det man allerede har.

Elektronisk indsprøjtning giver kanon mulighed for at styre motoren under videre tuning, at tune tændingen og har samtidig ingen begrænsende venturi: http://www.ecotrons.com/Small_Engine_EFI_PNP_kit.html

Et lige rør med en absorbanslyddæmper giver mindre modstand i udstødningen, hvilket vi kan få brug for når tuningen går rigtigt i gang. eks denne: (link fjernet)

Sidste trin i selve motoren som er tilgængeligt for os alle er 4 ventiler idet det tillader mere luft at komme ind og ud af motoren og gør at ventilerne først flyder ved højere omdrejninger. Baotian laver en scooter med 4 ventiler og stempel, cylinder og topstykke burde passe på alle gy6 motorer.

Når nu motoren er klar til det kan der tilføjes trykluft, enten fra verdens mindste kommercielt solgte turbolader: http://www.ecotrons.com/Small_Engine_RHB31_VZ21_turbocharger.html
eller som jeg satser på til januar når jeg får penge, en elektrisk superlader, som bliver lavet specielt til at levere den mængde luft som en 50cc'er har brug for af den engelske e-bay sælger "Twinair uk". Det gode ved en elektrisk superlader frem for en normal superlader er at den kan placeres direkte ved indsugningen og at den ikke er i kontakt med den varme udstødningsgas. smiley

Hvis man får problemer med varmen nu hvor motoren bliver presset lidt mere, så kan man til gy6 motoren få en lille oliekøler der sørger for at motoren også bliver kølet indefra. Oliekøling er vigtigt fordi en varmesætning skyldes at olien bliver for varm og derfor ikke kan smøre ordenligt: http://www.ebay.co.uk/itm/CHINESE-125cc-MOTORCYCLE-SCOOTER-GY6-NYC-OIL-COOLER-BIGBORE-KIT-17mm-FILTER-/271105232573?_trksid=p2047675.m1850&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D11%26meid%3D3733513211442936942%26pid%3D100011%26prg%3D1005%26rk%3D1%26sd%3D271080047575%26

Disse ændringer vil alt sammen løbe op i 7-10.000 kroner, men så har man også alt den nyeste teknologi til motoren udover dobbelt overliggende knastaksel og variabel ventilåbning og dette er teknologier der ikke engang benyttes på alle biler. smiley

Er der ellers nogen der kender noget sejt man kan få til sin fir-takts motor? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seriøs tuning af 4-taktere.
  • #1   13. dec 2012 fedt indlæg

  • #2   13. dec 2012 hvorfor ikke flere kubik? med flere kubik får du osse højere udnyttelse af turboladeren = betydelig højere effekt

  • #3   13. dec 2012 Ja, men det ville tun være en forstørring af motoren og ikke en optimering.
    Det du siger med at man får mere ud af trykluften passer kun hvis man har en for stor turbolader.
    Anyway, så drives stemplet ved arbejdstakten af trykket på stemplet, og siden tryk er større på en lille flade end den samme kraft på en større flade giver det derfor god mening at man vil få mere ud af bedre udnyttelse af en lille motor end blot at skifte til en større motor. smiley

    Men jo, turboladeren jeg linker til er vist nok lavet til 125cc eller 250cc og det er derfor jeg hellere vil have noget speciallavet der er lavet til 50cc, hvilket jeg har fundet med 1600 kroner for den elektriske superlader.

    Alle delene jeg linker til udover de fire ventiler vil passe til større motorer. Vil man ha fire ventiler på andet end 50cc skal man op i 125cc motorer hvor man kan kø be et topstykke med dobbelt overliggende knastakseler, eller man kan putte en 200cc cylinder på fra malossi og putte deres 4-ventilede topstykke på. smiley

    Det gode ved dobbelt overliggende er udover at ventilerne først flyder ved højere omdrejninger, muligheden for at flytte dem og derved justere ventiloverlappet hvorved man aktivt kan vælge hvor effektbåndet skal ligge når man har en superlader (virker muligvis ikke så optimalt for turboladeren der først skal spinnes op). Trykluft udvider effektbåndet nedad, men kører man med for lave ordrejninger vil noget af trykket nå at forsvinde ud af udstødningen sammen med en masse benzin og det er dér at vi gerne vil kunne styre ventil overlappet så vi kan få den til at køre optimalt ved lige det omdrejningstal vi har lyst til. smiley


  • #4   13. dec 2012 istedet for at bruge 10 kilo på en kinøjser knallert.. så havde jeg nok købt en anden.. smiley

  • #6   13. dec 2012 Hvilken maskine man vil ombygge er en smagssag, men jeg har valgt at arbejde videre på min kymco agility, fordi at det er en kvalitetsmaskine som jeg kender ud og ind. smiley

    Du kan dog ikke få nogen 50cc maskiner der som standart leveres med 4 ventiler, indsprøjtning, oliekøling og trykladning. Det mest komplicerede jeg har set er baotian der har 4 ventiler og ruller på vippearmene og Honda Zoomer med 4 ventiler og indsprøjtning, men denne Honda er vist svær at få fat i i Danmark og jeg ved ikke om den ligesom agilityen er godkendt til høje hastigheder. smiley


    Undertakter:
    Ved at smide 700 kroner i maskinen på at få varioen til at geare så langt ud som muligt efter at jeg havde fjernet begrænsningerne kunne agilityen også ramme 72 km/t på gps (over 80 på speedometeret).

    Pointen er heller ikke bare at få flere kræfter, men at få fuld kontrol over motoren og så meget kraft per ccm som muligt mens effektbåndet bliver så bredt som overhovedet muligt. Målet er selvfølgelig at min 50cc agility skal yde mindst det samme som 125cc modellen og indregistreres som motorcykel men så er vi ovre i noget lovgivning og ikke længere motorteknik som jeg gerne ville have denne tråd til at handle om. smiley


  • #7   13. dec 2012 Jeg er gået væk fra tanken om den elektriske superlader igen.
    Den skal kunne pumpe 2-300 liter i minuttet under 1,5bar tryk, og siden scooteren kun lader 0,4amp tror jeg ikke at jeg nogensinde ville få ladt batteriet op, hvis jeg kørte med både elektronisk indsprøjtning, digitalspeedometer og elektrisk superlader. smiley

    I stedet tror jeg at jeg til foråret køber turboladeren, så jeg kan få udvidet effektbåndet nedad og så må jeg leve med turbo-lag. smiley


  • #8   30. mar 2013 Med de priser på kinesermotore syntes jeg der er god fornuft i at købe en 1400-150 ccm motor. Billigt og ikke problemer med at tilpasse og tune den man har , det er rigtigt svært at optimere de dele du nævner uden at være pro.

  • #9   31. mar 2013 Selvfølgelig kræver det nogle evner og noget viden at gøre. smiley
    Mine planer er nu at få en superlader fra kosta stark og med en bypass ventil fra eaton så man kan køre som en normal 50cc maskine i byen men have kræfter som en 100cc maskine når man åbner gassen og skal køre landevej eller motorvej smiley
    Det burde give mange kræfter til rådighed uden at det går ud over benzinøkonomien. smiley

    Men som du siger kræver det en del viden og arbejde at lave. smiley


  • #10   1. apr 2013 Når ja, lige nogle links til lidt af hvert:
    Superlader lavet specielt til 50cc Honda Dax og kopier heraf, kommer snart i produktion ifølge patentejeren: http://vimeo.com/user14175033 (link fjernet)

    Ladeluftskøler (intercooler på engelsk) fra Peugeot Jetforce 125 Compressor: http://www.peugeotscooterspares.co.uk/spares/partImage.asp?GPN=ZUJ%3C9%3E968&uid=0

    For at få ekstra køling af stemplet kunne man rette en olie-stråle mod undersiden af stemplet som det findes på dieselmotorer og højtydende benzinmotorer, men der er ingen der har forsøgt med dette før heller. Jeg tænker dog at man sådan kan undgå at smelte stemplet og endda hæve tærsklen for hvornår der kommer tændingsbanken. smiley
    Der kan ses et billede af det her: http://dieselgenerators.tpub.com/TM-5-6115-400-35/TM-5-6115-400-350114.htm


  • #11   8. maj 2013 du kunne også gøre knasten skarpere :D.

    Jeg fjernede alle begræsninger på min den blå chopper og så en skarpere knast, så kørte den 83,4 på GPS. Dette kan godt give ujævn tomgang.


  • #12   8. maj 2013 Men en skarpere knast giver længere vandring for ventilen og større intern friktion. Det betyder et større tab og lavere maks omdrejninger smiley
    Fire ventiler kan gøre det samme som en skarpere knast uden ulemperne smiley


Kommentér på:
Seriøs tuning af 4-taktere.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce