954 visninger
|
Oprettet:
Ny knallert {{forumTopicSubject}}
Når man køber en ny knallert, er der så noget med, at man de første 100 km eller sådan noget, ikke skal kører med fuld gas? Jeg ved ikke hvor jeg har det fra, men er der nogen som ved om det er rigtigt?
jun 2013
Følgere: 23 Svar: 2.501
Kig i manualen.
http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=1835
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 3 Emner: 20 Svar: 241
wob..woob....woooobb..............
hvis du påtænker at fjerne skiven i variatoren så gør det fra 0km. jeg fik det gjort på min første scooter efter 1500km. og da var der allerede slidt en rille midt på varioens flade, hvilket gjore at den havde svært ved at geare ned igen..
apr 2011
Følgere: 7 Scootere: 1 Emner: 20 Svar: 523
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 3 Emner: 20 Svar: 241
1.
Det er ikke nødvendigt, alle delene spiller bedre sammen jo mindre slidt/brugt de er..
(min personlige mening)
2.
1/3 gas på en lovlig 30km/t. scooter i 1000km. (tro på det)
3.
hvis noget går galt og den skal laves på garantien så har du self. kørt pænt (andet er jo umuligt på en lovlig scooter).
4.
hvis du piller begrænsningerne dækker garantien alligevel ikke..
Ps: brug kun god kvalitet 2-takts olie (på en 2-takts motor) den olie min PGO kom med (i år 1999) koksede stempel og topstykke til så stempelringene sad fast (på en std. scooter).
ud med den mineralske olie PGO havde leveret og i med en (såkaldt) fuldsyntetisk og jeg har aldrig set det problem på nogen af mine maskiner senere.. i mine øjne LANGT vigtigere end såkaldt tilkøring..
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
I støbejern er der mere kulstof end i stål. Så meget at det ligger i små lommer, fordi der er mere kulstof i end der kan opløses i materialet og det er disse små lommer der er tricket.
Når motoren laves honer man et krydsmønster for at få olien til at hænge bedre fast på cylindervæggen, men cylindervæggen er stadig så glat at olien ikke hænger helt optimalt fast på den. Under tilkøring ryger noget af kulstoffet dog frit og virker en smule smørende til lave hastigheder, mens olien ikke smører ordenligt. Når kulstoffet efter tilkøringsperioden så er slidt af og forbrændt har det så efterladt mikroskopiske fordybninger i overfladen der har tilpas bløde "toppe" til at ruheden ikke er noget problem, men tværtimod er perfekt til at olien kan hænge fast på cylindervæggen og smøre.
Derudover udnytter man at stål ikke er perfekt elastisk og at trykket i lejefladerne alligevel vil opleve nogen plastisk deformation. Denne plastiske deformation trykker overfladen i stålet lidt hårdere sammen i hvad man kalder deformationshærdning og dermed bliver materialet bedre til at holde sine tolerencer længere.
Scource: materialelære på 1. og 2. semester i maskiningeniøruddannelsen.
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Personligt sprang jeg tilkørsels fasen over på min egen støbejern, det blev kun varmet op ~3 minutter i tomgang og så ellers omkring halvgas de første 500-700 meter og så fik den fuld hane.
Hvor godt det holder i længden må tiden vise, men ind til videre er ~520 kilometer klaret smertefrit og ingen start problemer.
Dog er det ikke noget jeg anbefaler da 90% af folk/firmaer mener man skal køre til, og der må jo være en grund til dette, og Baddi gør vist et godt job med at beskrive dette.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis man skal have skiftet af en professionel kan det dog være en bekostelig omgang.
520 kilometer er jo ingenting. Min agility der blev stjålet havde lige fået skiftet cylinder efter 20.000 kilometer, men den kunne sagtens have kørt videre med den originale, for der var ingen nævneværdig forskel at føle og de manglende kræfter var grundet utætte ventiler, hvilket jeg også nåede at fixe inden den forsvandt.
Men levetiden kommer også meget an på maskinen og kørselsforholdene. Er det en to-takter er det med tilkørsel endnu mere kritisk fordi olien uanset hvad er forurenet af benzin og derfor ikke smører så godt. Så man bør jo give maskinen de bedste forudsætninger for at yde optimalt og hvis producenterne mener at man bør være lidt forsigtig i starten, så er det nu nok med god grund.
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Nej ~520 km er ingenting, deraf jeg skrev tiden må vise hvordan det holder, dog satte jeg den første RMS cylinder efter blot 107 km af ukendte årsager og den prøvede jeg at køre til efter forskrifterne, men hvad der gik galt må guderne vide.
Der er ingen ændringer på maskinen siden cylinder skift og jeg kører stadig med RMS, muligvis kan der have været en fabriksfejl i cylindergangen, men fejlen kan også være min egen, men så burde jeg have smadret flere cylindre gennem tiden efter min egen mening/erfaring.
Dog er det rimelig tydeligt at jeg er underdog i denne samtale og du ved bedre end jeg gør, men nu er mit arbejde også i en helt anden kategori end din
20.000 km er heller ikke meget på en 4 takt motor hvis den bliver passet og plejet, heller ikke selvom motoren er så lille, dog er det betydeligt mere end mine ~520km.
Jeg mindes at have læst det skulle være mere sundt for stempelringenes tæthed at blive kørt lidt hårdt i starten, men igen man skal heller ikke tro på alt hvad man læser på nettet, så bliver man hurtig forvirret og misindformeret.
Tror dog stadig jeg kan finde artiklen.
Men nu fik jeg vidst kørt hele tråden af et sidespor, men hvor er det dog træls folk ikke kan kende forskel på dit og mit
Andreas S: Det plejer at stå i manualen som scootergris nævner, så tag da et kig i den når du en gang er landet hjemme med maskinen
Personligt har jeg bare ikke tålmodigheden til sådan noget og når man så er lidt fartglad (lyder næsten som en dårlig joke når en scooter kører 35 km/t) så bliver ens tålmodighed ikke nemmere at styre.
jul 2015
Følger: 1 Følgere: 100 Emner: 19 Svar: 41
Tror jeg tager et kig i manualen, når jeg får det, og spøger mekanikerne, hvad de synes ??
Ny knallert