første knallert(scooter) 30? {{forumTopicSubject}}
hej forum. jeg skal til at starte på gymnasium her til sommer og jeg tænker at købe en knallert til de 25km~ hver dag.
men hvilken? jeg har et budget på 5000kr maks. jeg har rimelig meget erfaring med mekanismen, samt en far som er en gammel mekaniker, så ny skal den ikke være. men hvad skal man kigge på, på en brugt knallert?
skal man vælge en ny(ere) eller en gammel? kan godt lide looket af de klassiske.
til de penge, hvad virker i regnvejr mm?
tak på forhånd.
(knallert 30)
tak på forhånd
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
De er bygget som motorcykler (faktisk kan de indreg som MC når du bliver 18, så er den lovlig at tune) Men til 5000 sker det nok ikke. Ved ikke hvad der er sket for knallert-priser i de senere år, pludselig er selv en gammel Puch Maxi guld værd ?
Hvis 5000 er absolut max, ville jeg finde mig enten en Yamaha eller Aprilla - scooter hvis du kan !
Ellers må du nok hen i CPI/eller kinesermærkerne.
TIl 25 km pr dag, ville jeg undgå Kinamaskiner, det er bare så surt at holde 10 km hjemmefra og skulle trække hjem.
Du kunne også kigge på Honda. Ikke at disse 3 mærker ikke kan få et eller andet nedbrud, men jeg har set fx CPI maskiner som ikke engang kørte 3000 km, før ejeren valgte at sælge som defekt for en slik.
Og især i denne kolde tid: hav altid din mobil med, og nummeret på nogen med en trailer som altid ville kunne hente dig. For det er virkelig røv når man står på lars tyndskids i frostvejr og ikke kan komme videre. Alternativt et falckabbonnent.
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jeg har lige lært at der er en forskel på knallert og scooter. det vidste jeg ikke før ??
vil også kigge på scootere. det skal helst være til under 5000kr, da jeg endnu ikke har alverdens budget.
de ovennævnte modeller vil jeg kigge på!
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
Og mener jeg gav mellem 4-5000 kr for dem dengang.
Men de blev begge stjålet, så uanset hvilken du vælger (selv min Vespa Bravo kunne de ikke holde sig fra, så huske penge til en ordenlig tyk ankerkæde (sådan en til skibe som en boltsaks ikke kan gabe over).
Det er dog ingen garanti, men så parker den gerne kun et sted hvor du har nogle arrige vagthunde, det plejer at kunne holde de fleste væk.
Jeg er selv flyttet ind i en boligblok, men jeg har allerede i al fald 20 knallerter kørende rundt, så jeg holder mig sgu til at gå, så jeg ikke har et sikkert sted at parkere. Vespaen var låst på begge hjul, det ene om en lygtepæl, og under 100 meter fra den lokale politistation, den forsvandt alligevel.
Skal jeg være ærlig så har jeg helt droppet knallerter og scootere nu, for prisen pr km er langt højere end i en bil, hvis man regner tabet med hver gang de bliver stjålet ;/
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
det har også været i2rigmandskvaterer", ikke kun edet hvor de fattige bor.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 32 Emner: 20 Svar: 196
Ville klart gå efter højere kvalitet, også hvis du skal spare i 2 mdr mere, og så få en lidt bedre ...
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jeg har faktisk ikke engang de 5000 endnu, så derfor spurgte jeg nu, så jeg havde noget at kigge på mens jeg sparede.
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
mar 2016
Følger: 23 Følgere: 153 Scootere: 4 Emner: 26 Svar: 1.520
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Hvis du skal køre 25 km, så vil du også få driv våde sko, hvis det regner.
Og du vil bruge ret meget brændstof og så er en knallert fra 70erne/80erne ekstremt langsom, hvis den er lovlig, da den kun har 1 HK.
De fleste scootere har 2,3 HK eller mere og et klar bedre optræk end en gearknallert.
Og så er der en større sandsynlighed for at alle gevind virker og at du kan få reservedele til dem.
Hvis din far er mekaniker, så lærer han hurtigt hvordan at en scooters gearsystem virker.
Hvor er du fra?
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Vil du mene at en Hot 50 er dårlig kvalitet?
Hvis den er helt std og ikke pillet ved, så holder den ganske fint.
Der er jo en god grund til at PostDanmark valgte PGO til deres postscootere.
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
For så har han fået bedst mulig kvalitet og noget som han meget nemt at få reservedele til.
https://www.easyparts.nl/Genuine-Parts-c21304380
Jeg køber originale dele her, medmindre at de mod min forventning skulle være til at betale i DK.
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Det handler om hvordan man passer den.
Og en PGO kan simpelthen ikke slides op.
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
og det med de gamle giver god mening!
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
så de ældre uden nogen Skjold bliver besværligt
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Men du har helt ret i at en wallaroo er en tank, og umulig at ødelægge.
Men altså køb en scooter, pgo, yamaha, piaggio da dele er billige og tilgængelige, man sidder forskelligt på dem, så op og sid.
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
ja det lyder som en god ide. jeg må lede og tror pga komfort at en knallert ikke er godt.
jeg har ikke planer om tuning heldigvis. tværtimod gøre den så lydløs og komfortabel som muligt
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
jeg har kørt knap 40.000km på en gammel vespa si. den startet altid i alt vejr. kørte hver dag uden problemer. den var lidt langsom men den kørte altid. min honda wallaroo har jeg knap 50.000km kørt på. den har aldrig fejlet noget. kun skift af ruller. bremser. tændrør. og cylinder kit 1 gang. og den køre stadig den dag idag.
min gamle puch ms50 3 gear. har jeg mindst kørt 30.000km på. den har stadig originale dele. aldrig skiftet. det kan ikke lade sige gøre på en scooter. basta bum færdig. du kan ikke overbevise mig om dette emne....
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Det passer simpelthen ikke.
Der er en gammel bruger herinde, der har været mekaniker, som har haft en Piaggio inde, som havde kørt 46.000 km og som stadig kører.
De gamle knallerter er allesammen så trætte i alt lige fra bøsninger, gevind, støddæmpere osv.
Og så koster de rask væk 15-20.000 kr, hvis de skal være i pæn stand.
Og kvaliteten på en Yamaha FS1 DX ( Yamaha 4g ) er slet ikke så god som på en Aprilia SX.
Måske var kvaliteten høj for 30 år siden, men slet ikke mere.
Jeg har rodet med både Puch Monza, Yamaha FS1, Gilera SMT, Derbi Senda og Aprilia SX.
Ud af de modeller der ville jeg til enhver tid vælge en Aprilia SX, Senda eller SMT.
Det er lidt kikset at køre rundt på en gammel sur knallert fra 70erne, hvis man er teenager.
Det er der hverken noget nostalgisk eller noget retro over.
Jeg har også ekstremt meget mere tillid til en CDI tænding der kun er max 10 år gammel, frem for en tænding med platiner, som kan være over 40 år gammel.
Det er min mening omkring de gamle knallerter.
Det er samme årsag til at jeg aldrig kunne finde på at købe en gammel golf 2 fra 80erne.
Alt under VW Golf 4 eller BMW E46 vil jeg ikke bruge tid på.
Golf 3 og BMW E36 ruster het vildt og Golf 2 og E30 er alt for gamle og alt for dyre.
Jeg overvejede en E90/E91 318d 2015, men ente med en Octavia sedan 1,6 tdi 2015.
Det har jeg ikke fortrudt.
Jeg har både haft renault 5 TL, Golf 3, Suzuki Alto, Audi A4 B5, Lupo 3L, Ibiza 6J 1,4 tdi og nu en Octavia.
Skulle jeg vælge en af mine tidligere biler, så skulle det være A4 og 3L.
Jeg står faktisk selv og skal til at vælge en scooter til en teenage pige, som fylder 15 om et halvt år.
Det bliver nok noget der er max 5-8 år gammelt eller noget nyere, alt efter udvalget og priserne.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Jesper på 15? "HÅÅÅÅÅÅNDTAAAAAAG" "den behøver ikke blive skiftet lige nu" Jeg behøver ikke lave service de første 2år" og der skal skrues i alt muligt, fordi? Jeg har læst at hvis man bruger flydende ler som pakning, så får den 2 heste mere.
Hans scooter er ikke en skid værd, og kan sammenlignes med et "håndværker tilbud"
Det handler ene og alene om hvordan man passer og plejer den.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Folk har en kedelig tendens til ikke at indstille deres karburator rigtigt eller de tæver en kold motor eller de køber det billigste olie fra Thansen.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Men på en lovlig scooter euro2 og før. Så spiller olien ingen rolle. De fleste har SAE30 eller bedre som anbefalet olie
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
det gælder desunde alt. fx en gammel røremaskine der har kørt hver dag i 30 år. køre stadig. hvis en ny skulle det max. så det nok 5 år. fordi det er lavet for billigt. i gamle dage bygget man tingene til at holde. jo bedre kvalitet jo bedre var salget... (stik modsat idag) kig på fx gamle have traktor. gamle symaskiner. gammet alt muligt lort. det er det bedste.
selv det britiske politi har stadig de gamle velocette mc'er som backup. fordi de ikke kan stole på de nye mc'er. de er over 50år gamle efterhånden... de var så gode og pålidelige at de ikke kunne nænne at skrotte dem.
fabrikker bruger stadig gamle maskiner der er 100år gamle. fprdi det virker så godt at det ikke kan svare sig med en ny...
og ps 46000km for en af de dyreste scooter. piaggio det er dælme heller ikke meget!!! når den burde kunne køre mindst 100k.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Helt rigtigt med gamle røremaskiner og nogle gamle køretøjer.
Byggekvaliteten var anderledes, men det var vægten og køreegenskaberne også.
Problemet ligger bare i at køre rundt med 1 HK, hvis den skal være lovlig.
Det har jeg prøvet og det er virkelig ufedt.
Du kan ikke negligere problemet med at fremskaffe kvalitetsreservedele til de gamle knallerter.
Prøv du bare at dine et halvmåne kickstartertandhjul til en Honda Melodi.
Den har været i restordre i godt og vel 10-15 år nu.
Mange af dem ender med at blive smidt ud, eller solgt i dele, når deres ejer giver op.
Der er flere "projekter" til af de gamle knallerter, end der er komplette/færdige gamle maskiner til salg.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Det er da den værste omgang nonsens jeg længe har læst.
Du er meget nostalgisk og kan lide gamle ting. Hvilket er fint nok.
Men der er altså en grund til, at alle disse gamle ting er forsvundet. De er simpelthen gået i stykker og smidt på lossepladsen. Materialerne man brugte den gang, var af så dårlig en kvalitet, at man brugte ekstra meget for at kompensere.
De ting der stadigvæk virker i dag? De virker fordi? vent på det. Det kommer nu.
De er blevet VEDLIGEHOLDT.
Alt andet er rustet væk, gået i smadder fordi kvaliteten simpelthen var for ringe.
Og så kunne jeg godt tænke mig at møde den MC betjent, som vil passe sit arbejde på en 60år gammel MC med begrænset HK, dårlige bremser og styreegenskaber, frem for en moderne maskine.
aug 2015
Følger: 127 Følgere: 662 Scootere: 81 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 745
#45 man kan altid holde alle maskiner kørende. hvis man vil. og selv kan lave dele. jeg synes bla. ikke en scooter køre godt. alle har meninger. helt fair hvis man kan lide det. jeg kan bare ikke vende mig til de brede spidse dæk. men lige en honda knallert 2 takt eller 4 takt. hvis man har råd kan der nemt købes næsten alle dele til dem.
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 16 Emner: 2 Svar: 1.018
Man kan sige at håndværket var bedre. Man gik mere op i at det skulle være pænt, have flotte former osv.
Men alt hvad der får det til at virke, er blevet forbedret tusindfold.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.134
Ifølge din profil, så er jeg dobbelt så gammel, som du er.
Jeg har kørt på alt, lige fra en Puch MS 3 gear, til en Ciao, Sting, Passola og hvad der ellers er bygget i 70erne og 80erne.
Det er altsammen ved at være noget gammelt lort, som på ingen måde kan hamle op med det der findes idag.
Find lige en knallert fra 70erne, som ikke har 5 ødelagte gevind, 6 lag maling på stellet og rust der er spartlet over af flere omgange.
Og som ikke koster over 20.000 kr.
Du kan ikke mene at en gammel motor med små køleribber og støbejern, er bedre end en ny med alucylinder og vandkøling.
Næsten alle dele..... Find lige et kickstartertandhjul til en Honda Melody og en original udstødning, som er godkendt til Danmark og nu vi er igang, så også lige en cylinder med stempel samt en krumtap.
Det er håbløst at finde ting til mange af de gamle modeller.
At være glad for de gamle modeller er 100% en niche ting.
Og det er noget der kan give mening, hvis man er 50 år eller mere og de så er fra ens ungdom. Så kan man da godt komme til at hænge fast i fortiden, fordi at det er lidt nostalgisk.
Men at sige at en Yamaha FS1 K1 4 gear med en ussel tromlebremse foran skulle være bedre end en Aprilia RS 50 eller SX 50, det holder slet ikke.
Både bagdæmper og fordæmper er noget skrammel, på de gamle maskiner.
Fordæk og bagdæk har samme dimension. Den del siger da det hele.
Og så er tændingen med platiner, som kræver præcis indstilling.
Tændingen er 6 volt! De første Jog AS var med 6 volt. Det gik de dog hurtigt væk fra og med god grund.
De gamle knallerter var med 6 volt glødepærer, så man kan ikke se en skid, når det er mørkt.
Eneste grund til at vælge de gamle, over de nye, er at der ikke er noget elektronik, så man ofte kan finde en fejl ret hurtigt.
Men så igen, hvis man ved hvad man laver med et multimeter, så finder man også hurtigt fejlen på en maskine med CDI.
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
mar 2016
Følger: 23 Følgere: 153 Scootere: 4 Emner: 26 Svar: 1.520
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
jeg har kigget på denne. er det noget ordentligt? den ser rimelig ren ud. den er over budgettet, men hvis den er prisen værd, kan jeg måske række til sådan en
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
nov 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
nov 2010
Følger: 11 Følgere: 71 Scootere: 3 Emner: 23 Svar: 482
første knallert(scooter) 30?