Tanker om fremtiden Tanker om fremtiden
Den generation jeg lever i, kommer jo til at styre en del af fremtidens verden. Derfor er det vel vigtigt at spørge sig selv om, vi er parate til det. Jeg vil sige, at vi er meget parate til det. Lige nu lever vi jo i en alder, hvor viden er ubegrænset. En uges aviser af New York Times indeholder mere information, end en person i det 17´ende århundrede kunne få at vide i et helt liv. Den sætning beviser vist mere eller mindre min pointe. Man skulle næsten bekymre sig mere om, om vi ved for meget. Det kan jo være, at vi bliver for stressede af alt den information, vi skal holde styr på i vores hoveder. Men undersøgelser viser så samtidig, at vi er blevet 10 % klogere gennem de sidste 40 år. Det er måske også en nødvendighed.
Fra et andet perspektiv, kan man sige, at vi allerede lever i fremtiden. Hvis en person kunne rejse i tidsmaskine fra 20 år siden til i dag, ville han da få sig et chok. Han ville jo nærmest ikke kunne genkende halvdelen af ordbogen. Nanoteknologi, spam, e-mail, sms og mp3. Vi lever allerede i en fremtid, hvor informationen hober sig op overalt. Der bliver udgivet over 3.000 bøger hver eneste dag, der bliver foretaget 2,9 milliarder søgninger på Google hver måned og hvis det passer, hvad forskerne siger, vil vi have en computer inden 2030 der er lige så klogt som et menneske.
Det lyder nærmest som om, at fremtidens mennesker vil kunne leve i sus og dus med robotter til at gøre alt for dem. Men samtidig hober der andre problemer op. Global opvarmning, overbefolkning, risikoen for at robotter overtager verden, risikoen for at blive ramt af en meteor og risikoen for at magnetpolerne skifter. Der er mange ting, som kan blive et problem i fremtiden.
Det bliver også spændende at se hvordan udviklingen sker. Vil vi komme til Mars, vil vi få robotter identiske med mennesker, vil vi kunne klone mennesker og dyr og en masse andet.
Der er også en forsker som siger, at de 10 populæreste jobs i år 2010 ikke eksisterede i år 2004.
Delvist passer det. Vi vil jo stadig have mange af de samme job, som vi nu altid har haft. Men udviklingen går så hurtigt, at der kommer nye jobs til hele tiden.
Hvis dette passer, kan vi jo så konkludere, at lærere forbereder os på jobs, som de ikke engang ved eksistere endnu, for at vi så skal løse problemer, som ingen ved, hvad er endnu.
Jeg synes at robotter er et meget spændende emne, når jeg tænker på fremtiden. Overalt i verden prøver eksperter og forskere at udvikle robotter som tænker, ligner og er klogere end mennesker.
Men kan en robot have følelser? Jeg kan ikke svare på det. Men jeg tror at, før eller siden, vil robotter kunne blive så kloge, at vi ikke vil kunne se forskel på dem og mennesker. Dette skræmmer de fleste, også mig, for hvordan vil folk reagere på dette, hvis det sker? Vil vi kunne leve med dem?
Og vil de måske kunne tænke selvstændigt? Der er jo utroligt mange ting vi kunne bruge dem til, som hushjælp, fabriksarbejde, farlige opgaver, naturkatastrofer, nødhjælp og en masse andet.
Jeg læste i et blad den anden dag, hvor der blev opstillet 3 scenarioer, som kan ske når robotter virkelig begynder at blive en realitet i hverdagen.
Scenario 1: Vi lever fredeligt med dem side om side. Scenario 1 er jo den, vi alle ønsker og håber på. Det er også den, jeg vil sige, der er størst sandsynlighed for at der sker. Jeg tror nemlig ikke, at vi vil være så dumdristige, at vi ikke kan styre dem. Og de vil nok være der et par tusinde år, før at de måske kan begynde at tænke selvstændigt og måske gøre oprør. Tænk på hvor mange hundredetusinder af år, det tog os mennesker, at nå dertil hvor vi er i dag.
Scenario 2: Vi bliver en blanding mellem robotter og mennesker. Såkaldte cyborgs. Dette scenario, synes jeg, er lidt svært at forestille. Men det kunne altså starte med at vi fik såkaldte elektroniske organer ind, hvis vi havde mistet en nyre eller et hjerte der ikke fungerede. Det kunne så udvikle sig til, at vi fik elektroniske chips ind i vores hjerner, så vi kunne blive klogere. Og til sidst en blanding af virkelig menneske og elektronik måske lidt Terminator-agtig.
Scenario 3: Verden bliver overtaget af robotter. Robo Sapiens. Enhver persons mareridt. Blive erstattet af en maskine. Men bare rolig, det skal altså også virkelig gå galt, hvis sådan noget skulle ske. Men hvis man har set film som The Matrix og I Robot, ved man godt hvad for nogle konsekvenser der kunne ske. The Matrix viser så en meget uhyggelig ting som robotterne kunne gøre ved os.
Filmen The Matrix handler om, at robotterne har overtaget Jorden og fanget menneskene i nogle slags kar som de ligger i. Her får de hjernen til at tro, at menneskene lever i en anden verden, kaldet The Matrix, som de så lever i sammen. The Matrix er i virkeligheden bare en drøm for dem alle, som de aldrig vil vågne af. Det værste ved denne ide er, at det kunne ske lige nu. Vi kunne godt alle sammen leve i en Matrix, men bare ikke ved det. Og hvis det virkelig er sådan, kommer der jo også spørgsmålet om, vi så alle lever i den samme Matrix, eller vi lever i hver vores egen Matrix, hvor at de andre mennesker i vores egen Matrix bare er robotter. Det virker jo umiddelbart totalt usandsynligt, men der er ingen i verden der fuldstændigt kan afvise, at vi ikke lever i en Matrix.
I hvert fald skifter tiderne, og vi bevæger os ud i en alder, hvor teknologien dominerer mere og mere, men samtidig er der stadig næsten 2 milliarder børn i ulandene, hvor 1 ud af 3 aldrig gennemfører 5. klasse.
Når en moderne mobiltelefon i dag kan hamle op med hele NASA’s Apollo-program i 1969 for 38 år siden, hvad vil der så ikke ske om 38 år fra nu?
Tiderne skifter..
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 56 Scootere: 1 Emner: 84 Svar: 1.496
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 94
aug 2008
Følger: 89 Følgere: 91 Scootere: 33 Emner: 25 Svar: 134
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 6 Emner: 160 Svar: 1.819
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 94
Tanker om fremtiden