{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Kobling,Trimfjedre,trykfjedre!!!! {{forumTopicSubject}}

Hej Sg

Viste ikke lige hvor jeg skulle ligge den ind så det blev i Teknik.

Har lige sat en Malossi 2000 vario i min Stalker med denne trykfjedre. http://www.kgi.dk/product-12177-1778.php

Lige nu kør jeg med standard trimfjedre. Men den tager først lidt sent fat? Skal jeg skifte til andre trimfjedre måske 22%??....

Og er nogen der ved hvad standard trimfjedre er i procent? smiley

Mange tak for hjælpen på forhånd! smiley

vh mathias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling,Trimfjedre,trykfjedre!!!!
  • #1   28. mar 2013 prøv lidt lettere ruller smiley

  • #2   28. mar 2013 har 7 grams ruller i forresten!

    Så tager den for mange omdrejninger smiley


  • #3   28. mar 2013 Den hvide trykfjeder er en 30 kg trykfjeder, hvilket er normalt for nogle scootere men højt for andre. Når du monterer en strammere trykfjeder skal du også have tungere ruller, for ellers vil du først geare op ved høje omdrejninger. Trimfjedrene har dog ikke noget at gøre med gearingen, da de kun bestemmer hvornår gearingen tager fat, hvilket bør ske tidligere end varioen begynder at geare op. smiley

  • #4   28. mar 2013 Hvis jeg forstår korrekt så skal jeg have tungere ruller i så?? smiley

    Men ville Selve varioen ikke miste noget af den optræk med så tunge ruller?


  • #5   28. mar 2013 Rullernes funktion er, at holde omdrejningerne konstante under accelleration. Dette gør de ved at der sidder en stor grum fjeder og yder et modtryk, og når den kraft rullerne yder på den inderste af de forreste remskiver (variomatic eller CVT er navnet på hele transmissionen, ikke blot den ene remskive) vil transmissionen geare op. Rullernes kraft på remskiven er afhængig af rullens masse, omdrejningsradius og hastighed.
    Rullebanerne er således udformet at de med deres stigning opvejer for at fjederkraften bliver kraftigere jo mere den er trykket sammen ved at rullernes omdrejningsradius stiger tilpas meget også. smiley
    Tilbage er så rullernes masse og deres omdrejningshastighed som variable, så så snart du har valgt en rullevægt vil de yde en bestemt kraft på varioen ved hver omdrejningstal, og vil derfor geare op når omdrejningerne bliver så høje at denne kraft er højere end den modgående kraft fra trykfjederen.
    Når du så putter en strammere trykfjeder på skal rullernes kraft på remskiven være større end før, og det betyder at de enten skal op i vægt eller op i hastighed.

    Vil du derfor holde dine omdrejninger på maks effekt eller maks. moment skal du derfor have tungere ruller i, for du mister optræk uanset om du går for højt i omdrejninger eller for lavt, fordi en motor jo har det der hedder et effektbånd. smiley

    Du vil dog uanset hvad miste lidt kræfter når du putter strammere trykfjeder i, da der så klemmes hårdere om remmen fra begge sider, hvilket giver et større spild i form af varme. smiley

    "Hvorfor så overhovedet montere strammere trykfjeder?" spørger du måske?. Svaret er: Hurtigere omgangstid på en racerbane. Ikke hurtigere accelleration fra stillestående, men hurtigere accelleration efter en decelleration.

    Når du så slipper gassen vil der være mindre kraft i motoren og normalt vil både omdrejningerne og gearingen falde. Dette betyder dog at du vil være uden for dit effektbånd når du igen skal op i fart, og du skal først trække motoren op i omdrejninger igen, mens du ikke har så mange kræfter, før du er ved dit effektbånd igen, og det går stærkt. Dette føles som om motoren er ekstraordinært vattet, når man har sluppet gassen og har lavet et sving og skal til at køre hurtigt igen, så det vil man helst undgå når man kører racerløb, eller hvis man har en ekstremt aggressiv kørestil og kører meget i by. smiley
    Man monterer så en strammere trykfjeder, som så hurtigere presser CVT'en ned i gearing så snart man slipper gassen, og resultatet er at man falder i fart ved at gearingen falder mens omdrejningerne falder mindre og man derfor er tættere på toppen af effektbåndet når man igen skal accellerere. smiley

    Hvad skal du da bruge din maskine til, og har du kræfter nok til at miste lidt kræfter og accelleration fra nul til fordel for hurtigere accelleration efter et sving? smiley


  • #6   29. mar 2013 Hold da kæft en roman! (-:
    Ville egentlig bare godt have at den to fat med det samme så man kunne øve lidt baghjul smiley

    Jeg putter tungere ruller i smiley ik?! smiley


  • #7   29. mar 2013 Hvis den skal tage fat med det samme skal du have trimfjedre der får koblingen til at slå til så tæt på maks moment som muligt, og så skal du have ruller der holder omdrejningerne på maks moment smiley

  • #8   29. mar 2013 Behold dine ruller, de er fine til din opsætning. Fyr nogle strammere trimfjedre i, så skal du se løjer smiley

    Edit: Tror dog du skal have et større cylinder på hvis du skal have et bedre træk.. Du skal satme rive den på baghjul med std cylle i hvert fald smiley


  • #9   29. mar 2013 haha ja smiley

    Daniel- Hvad vil du forslå af trimfjedre?
    har 15 % 22% og 30 % :)?


Kommentér på:
Kobling,Trimfjedre,trykfjedre!!!!

Annonce