1.704 visninger
|
Oprettet:
Kobling,Trimfjedre,trykfjedre!!!! {{forumTopicSubject}}
Hej Sg
Viste ikke lige hvor jeg skulle ligge den ind så det blev i Teknik.
Har lige sat en Malossi 2000 vario i min Stalker med denne trykfjedre. http://www.kgi.dk/product-12177-1778.php
Lige nu kør jeg med standard trimfjedre. Men den tager først lidt sent fat? Skal jeg skifte til andre trimfjedre måske 22%??....
Og er nogen der ved hvad standard trimfjedre er i procent?
Mange tak for hjælpen på forhånd!
vh mathias
mar 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Scootere: 3 Emner: 341 Svar: 4.291
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Scootere: 6 Emner: 47 Svar: 263
Så tager den for mange omdrejninger
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Scootere: 6 Emner: 47 Svar: 263
Men ville Selve varioen ikke miste noget af den optræk med så tunge ruller?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Rullebanerne er således udformet at de med deres stigning opvejer for at fjederkraften bliver kraftigere jo mere den er trykket sammen ved at rullernes omdrejningsradius stiger tilpas meget også.
Tilbage er så rullernes masse og deres omdrejningshastighed som variable, så så snart du har valgt en rullevægt vil de yde en bestemt kraft på varioen ved hver omdrejningstal, og vil derfor geare op når omdrejningerne bliver så høje at denne kraft er højere end den modgående kraft fra trykfjederen.
Når du så putter en strammere trykfjeder på skal rullernes kraft på remskiven være større end før, og det betyder at de enten skal op i vægt eller op i hastighed.
Vil du derfor holde dine omdrejninger på maks effekt eller maks. moment skal du derfor have tungere ruller i, for du mister optræk uanset om du går for højt i omdrejninger eller for lavt, fordi en motor jo har det der hedder et effektbånd.
Du vil dog uanset hvad miste lidt kræfter når du putter strammere trykfjeder i, da der så klemmes hårdere om remmen fra begge sider, hvilket giver et større spild i form af varme.
"Hvorfor så overhovedet montere strammere trykfjeder?" spørger du måske?. Svaret er: Hurtigere omgangstid på en racerbane. Ikke hurtigere accelleration fra stillestående, men hurtigere accelleration efter en decelleration.
Når du så slipper gassen vil der være mindre kraft i motoren og normalt vil både omdrejningerne og gearingen falde. Dette betyder dog at du vil være uden for dit effektbånd når du igen skal op i fart, og du skal først trække motoren op i omdrejninger igen, mens du ikke har så mange kræfter, før du er ved dit effektbånd igen, og det går stærkt. Dette føles som om motoren er ekstraordinært vattet, når man har sluppet gassen og har lavet et sving og skal til at køre hurtigt igen, så det vil man helst undgå når man kører racerløb, eller hvis man har en ekstremt aggressiv kørestil og kører meget i by.
Man monterer så en strammere trykfjeder, som så hurtigere presser CVT'en ned i gearing så snart man slipper gassen, og resultatet er at man falder i fart ved at gearingen falder mens omdrejningerne falder mindre og man derfor er tættere på toppen af effektbåndet når man igen skal accellerere.
Hvad skal du da bruge din maskine til, og har du kræfter nok til at miste lidt kræfter og accelleration fra nul til fordel for hurtigere accelleration efter et sving?
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Scootere: 6 Emner: 47 Svar: 263
Ville egentlig bare godt have at den to fat med det samme så man kunne øve lidt baghjul
Jeg putter tungere ruller i ik?!
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
nov 2010
Følger: 80 Følgere: 82 Scootere: 6 Emner: 88 Svar: 1.728
Edit: Tror dog du skal have et større cylinder på hvis du skal have et bedre træk.. Du skal satme rive den på baghjul med std cylle i hvert fald
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Scootere: 6 Emner: 47 Svar: 263
Daniel- Hvad vil du forslå af trimfjedre?
har 15 % 22% og 30 % :)?
Kobling,Trimfjedre,trykfjedre!!!!