{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
145 visninger | Oprettet:

Chris C
Chris C
Emner: 1 Svar: 1

Gilera Stalker ny krumtap: Er den slået skæv? {{forumTopicSubject}}

Hej

Min søn har købt en ny krumtap ifm. en renovation af en Gilera Stalker Hiper2 motor (tror nok det er Hiper 2).

En anden har opbevaret krumtappen ifm. noget indledende arbejde.

Krumtappen har ligget sammen med andre ting og vi ved at nogle af disse ting er faldet på gulvet fra bordhøjde. Det siges at krumtappen ikke har været på gulvet. Dog er min søn alligevel ked af situationen pga. den "skurre-lyd" I kan høre på videoen. Han mistænker at den måske alligevel har indvolveret i uheldet.

https://vimeo.com/manage/videos/1048810544

Kan nogen her bedømme om det er et problem? Skru godt op for lyden. Videoen er knap 40 sekunder.

Vi vil hellere købe nyt af det hele og så skrotte det andet, end samle en motor med en krumtap der har risiko for at gå i stykker. Men vil gerne lige have en vurdering fra jer eksperter, om det er nødvendigt.

PS: Har ikke selv rodet med knallert eller scooter som knægt, så det meste jeg ved har han fortalt mig. Så mit bidrag til projektet er mest overblik og planlægning, ikke teknikken.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lampe 400 kr.
  • Drill in concrete 300 kr.
  • Ophængning af lampe i loft udtag 500 kr.
  • Reparation af plæneklipper 880 kr.
  • Vakskemaskine tilslut 1.200 kr.
  • Ikea Pax Skab Estimat 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gilera Stalker ny krumtap: Er den slået skæv?
  • #1   21. jan Den ville jeg ikke bruge. Ligner den enten er dårlig i bundlejet eller skæv i plejstangen

• #2   21. jan Plejlstangen har som regel en smule side til side slør. Rammer den også kanten hvis du vender den om og drejer på den?

Kan møtrikkerne fint gå på gevindet i begge sider? Hvis den har været tabt og ramt lige på enderne så vil gevindet sandsynligvis havde taget lidt skade.

• #3   21. jan #2 det har den. Men den skal ikke ind og ramme

• Chris C
    Chris C Tilmeldt:
    jan 2025

Emner: 1 Svar: 1
    #4   21. jan #2 Den rammer kun til den ene side. Man kan se det på videoen at den render fint rundt uden lyd når tyngdekraften trækker den ene vej, men ikke den anden vej.

Men som jeg forstår #1 er det nok til at den har taget skade og ikke bør bruges.

Tak skal I have for vurderingen!

• #5   21. jan Testen er om der er slør op-ned i plejlstangslejet. Ikke side til side.
    Jeg ved ikke nok om krumtapstest til at være 100% sikker ud fra den video der.
    Men er det en standard maskine der skal køre standard så havde jeg prøvet med den tap der. Hvis altså der ikke er op-ned slør i plejlstangen.
    På den anden side ville jeg altid sætte nye lejer og nye stumper i generelt, hvis jeg sku samle en maskine fra midten af.
    Det er måske fordi jeg ikke gider skrue, Men elsker at køre. Så hvis jeg kan give lidt ekstra for en ny tap og så være sikker på at slippe for at sku bruge mere tid end højst nødvendig på at skrue, så gør jeg det.

Lejer og pakninger skAl være nye.
    De er ikke dyrere end det simpelthen ikke er noget man genbruger. Har de været ude af indpakningen og taget ud af motoren igen, så er det næste de skal på på genbrugsstationen til omsmeltning.

Så om du vil bruge tid på at ta lejerne af tappen og rende den risiko det er at sætte nye lejer på og bruge den, er op til om i skal køre standard, sport, eller semirace tun.
    Og om i gider skifte tap hvis den giver op efter 800km

• #6   21. jan Krumtappen må gerne have en smule side til side, men slet ikke nok til at den kan ramme. Hvis den rammer er krumtappen død. Længer er den ikke. Jeg ville ikke bruge den. Tag risikoen hvis du ville, men når lortet springer så tager den som minnimum cyllinder med hvis ikke hele blokken

Kommentér på:
Gilera Stalker ny krumtap: Er den slået skæv?

Annonce