{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

Tilkørsel af HELT ny scooter {{forumTopicSubject}}

Hey

Ville lige høre.. En af mine venner har været ved at købe et TP Trophy, og han har forklaret mig hvordan man kører det til.. Men så tænkte jeg, TP Trophy er jo støbejernscylle og det er det da oss' på en helt ny ikk'?
Så mit første spørgsmål lyder på: Kan man ikke bare køre sin fabriksnye knallert til på samme måde som en Trophy?

Mit andet spørgsmål, afhænger af det første..
Nemlig: Hvis man ikke kan det, hvordan skal man så køre det til? Ved godt at der er mange meninger på emnet, men bare kom med dem og i er frie til at diskutere lidt frem og tilbage smiley

Så kan man se hvad der lyder som om det giver mest mening?

På forhånd, mange gange tak smiley

- Nick A


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilkørsel af HELT ny scooter
  • #1   13. apr 2006 Tilkørsel af cylinder - Munksgaard metoden!

    Ja, en del af os har hverken tålmodigheden eller tiden til at trille rundt med 30 km/t de første 300 km, så derfor syntes jeg lige I skal høre hvordan jeg tilkører mine cylindere!

    1) Montér cylinderkittet og smør stemplet godt ind i 2-takts olie!

    2) Start scooteren og lad den stå i tomgang i ca. 10 minutter så den er nogenlunde varm

    3) Sluk motoren igen og lad den køle af i ca. 10 minutter

    4) Start motoren og lad den stå i 5 minutter. Kør derefter de første 2 km med meget lidt gas...det vil sige max. 10-15 km/t

    5) Kør de næste 10 km med ca. 30-40 km/t

    6) Kør de næste 5 km med op til halv gas!

    7) De næste 10 km må du max give 2/3 gas

    8 ) De sidste 10-15 km må du ikke køre med bundgas ret længe af gangen...jeg vil sige max bundgas i 20-30 sekunder.

    9) Så er din cylinder ved at være tilkørt, og du kan nu roligt blæse den af!

    BEMÆRK: Alle disse ting forudsætter selvfølgeligt at du kører med den rigtige dyse, tændrør osv!

    Det skal lige siges at jeg har haft utallige cylinderkits (nok 30 forskellige kits) og jeg har endnu kun fået 3 cylinderkits til at sætte sig! Alle 3 gange skyldtes det forkert tændrør eller forkert dyse


  • #2   13. apr 2006 Dannie H ---> Seriøst? :S Tvivler jeg sgu på smiley

    Christian D --> Tak for den lange forklaring, men det var som sagt en fabriksny knallert, og det er jo ikke bare cylinderen der skal køres til ;P

    - Nick A


  • #3   13. apr 2006 Det er nok os noget af det samme Nick A.

  • #4   13. apr 2006 man kører ikke en std knallert til.. den tar jo ikk særligt mange rpm.. så risikoen for at der sker noget med den er minimal

  • #5   13. apr 2006 • z0rN • ! --> Ja, det tror jeg nemlig oss, men stadig.. Vil gerne høre flere end 4 personers mening (:

    - Nick A


  • #6   13. apr 2006 man plejer ik at køre std. ny knallert til som Niels siger, men sku der alligevel ske noget, plejer sælger (butiks indehaver) at lave det gratis, inden for en bestemt periode..

  • #7   13. apr 2006 Den tager da ikke skade af lige at blive gennemvarm i tomgang før man kører første gang, men som nævnt, tager en std. med en boring på omkring 40 mm. ikke ret mange RPM's, så der er ikke tilkørsel på samme måde.

    Men stille og rolig kørsel fra start skader ikke - så længe den IKKE køres død ved fx halv gas 500 km.


  • #8   13. apr 2006 Okay - tak for hjælpen alle sammen (:

    Jeg tror jeg vil blande det lidt smiley

    - Nick A


  • #9   13. apr 2006 Gav fulde hammer lige fra start af på min std motor, da jeg købte den satte jeg 45 cylle på og så fulde drøn.. Std ska ikk køres til, man kan kalde det at køre til ved at give fulde hammer, for den tager ikk ret mange omdrejninger...

  • #10   13. apr 2006 Nicolai T --> Nemlig lidt det.. Jeg vil gerne have det der "ekstra".. Man KAN få mere optræk ud af det og man kan få lidt mere top tror jeg.. Men jeg ved at man kan få noget optræk ved det..

    - Nick A


  • #11   13. apr 2006 købte min sonic fra ny og den fik fuld gas lige fra start af.. hva havde du tænkt dig, at man skulle kører 5-10 km i starten.. hahahahaha

  • #12   13. apr 2006 så du har tænkt dig at kører standart fra hele tiden.. for vi snakker måske 1-2 km mere du får ved det, plus MEGET LIDT forbedret optræk

  • #13   13. apr 2006 Aprilia S ---> Ja, mere eller mindre std. HELE vejen igennem.. Jeg har self. tænkt mig at fjerne begrænsningerne og så evt. sætte en hårdere trykfjeder i.. Måske køber jeg noget let sportstun til til sommer eller sådan noget.. Men fjerner begrænsninger og kommer en gul trykfjeder i.. (:

    - Nick A


  • #14   13. apr 2006 Nicolai T --> Tror jeg køber den, fjerner ringen i vario og så kører jeg den til de første 50 - 100 km. og så sørger jeg bare for at den er rigtig varmet op inden jeg kører på den.. Men laver ikke nogle desideret motorændringer før end at den har kørt de der 1000 km.. smiley

    - Nick A


  • #15   14. apr 2006 En Fabriksny knallert har stadig en ru overflade i cylindervæggen som en tun cylinder også har, ved at forstørre det op kan man se det. Hvis Stempelet bliver varmt, flækker den nogle mikroskopiske stykker af, hvis det bliver alt for varmt udvides stempelet for meget og skader i sidste ende den ru overflade, Der er selvfølgelig en minimal risiko ved en helt ny knallert med 30 km/t.

    Da en std scooter ikke tager så mange omdr og ikke bliver så varm, er der ingen betydelig fare, men derfor er det da bestemt en meget god ide at køre den til, især da det er en støbejern.

    Så selvfølgelig skal du ikke køre 5 km/t, men 20-25, dvs du skal ikke give fuld gas, især ikke op ad bakke, og med 2 på osv, det handler om at holde temperaturen lidt nede, det gøres ved at lade være at presse maskinen, og kør lidt varieret.

    Jeppe J


Kommentér på:
Tilkørsel af HELT ny scooter

Annonce