{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Hvad mon det ku værre? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer, Nu har jeg fået sat en lækkert 45 udstødning på min hot og nu går den 52 km/t med lækkert optræk istedet for de 40 med lorte optræk. Men der er det lille problem, den køre ikke hurtigere... Jeg har både pillet skive og pillet tragt er der andre begrænsniger der ku gøre noget eller kender i til et andet problem der gør så den ikke er hurtigere?

Min opsætning er følgende:

Opsætning:

Udstødning: 45 km/t udstødning

Cylinder: 50 cc standard https://speedline.dk/pgo-hot50-10/cylinder/cylinderkit-standard-50ccm-oe10mm-s-zo-7100011

Kobling : Kobling - Racing - 107mm: https://speedline.dk/kobling-rms-racing-107mm

Trykfjeder: standard

Trimfjedre: standard

Blæserhjul variator: standard

Karburator: standard

Variatorruller: Standard men har også Polini 7,7 g eller 5g liggende

Variator: standard men har også en multivar liggende

Kilerem: standard


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad mon det ku værre?
  • #1   20. sep 2023 Har du tjækket efter begrænsning i udsøtdningen?

  • #2   21. sep 2023 Hvis du snakker om den der sidder ved indgangen til udstødningen så er der Ingen

  • #3   21. sep 2023 Bagerste remskiver i hot kan også være begrænset.
    Hvis du tager koblingen af ka der være en skive ligesom i varioen, der forhindrer fuld gearing

    https://www.scootergalleri.dk/video/guider/23628-begraensning_pgo


  • #4   21. sep 2023 Den har jeg ikke jeg har haft skilt koblingen ad da jeg sku rode med noget tryk og trim fjedre

  • #5   21. sep 2023 Læste din opsætning igennem og vil mene du ska ha lettere ruller i.
    Det er vist omkr 6,5-7 folk bruger i afdroslet hot.

    Motorens omdrejningstal ska gerne være det samme hele vejen fra 5kmt til topfart.
    Falder dit omdrejningstal midt under accelerationen så er rullerne for tunge. Kører du med meget for tunge ruller så er omdr for lave hele tiden og så ka den ikke køre ret stærkt


  • #6   21. sep 2023 Ok så vil jeg prøve det men vil jeg kunne sætte en multivar i evt med de 5/5,5 gram ruller jeg har? eller skal det helst værre de 6,5-7 gram ruller

  • #7   21. sep 2023 Det vil være for let tænker jeg. De sku gerne lande et sted mellem 6,5 og det du har i nu. Afhængig af hvad du har i nu. Jeg ved ikke hva std vejer på knallerter. Jeg kører aldrig standard lovligt. Og når jeg gør, så ved jeg ikke hva rullevægten er smiley

    Men der er ufattelig mange der har haft hot skrot så mon ikke nogen ka gi dig et kvalificeret gæt


  • #8   21. sep 2023 standard ruller på en skrot 50 ligge på 7,5 g så så stor forskel gør det vel ikke eller hvad....

    og jeg kan sagtens sætte multivaren på ikke? det mere læste bare det ikke rigtig er det værd at købe når det ikke er 70cc men nu har jeg jo en liggende men da jeg brugte den før da jeg kørte med std udstødning og min knallert kørte 40 kmt med std og så skiftede til multivar kørte den så ca 20 kmt


  • #9   21. sep 2023 Ruller skal være mellem 6,5-7g
    Så skal du et par numre op på dysen.
    Tænker den skal have en 76 ca.


  • #10   21. sep 2023 Std rullerne er altid for tunge når man sætter ubegrænset udstødning på.
    Hvis det ikke var sådan, så ville rullerne være for lette når den er lovlig.
    15% forskel i rullevægt gør stor forskel


  • #11   21. sep 2023 har lige sat 76 dyse på igår men prøver med de der ruller

  • #12   21. sep 2023 Hvis du lægger tre 5grams og tre 7,7grams i varioen
    (tung-let-tung-let-tung-let)så er varioen stadig i balance når den snurrer) så får du en gennemsnitlig vægt på 6,35 gram.
    Det er formentlig lidt for let. Men det ka fungere til lige at teste hva det gør af forskel midlertidigt


  • #13   21. sep 2023 Det prøver jeg imorgen og så holder jeg jer opdateret smiley

  • #14   21. sep 2023 #12 den ville ikke opføre sig som ruller på 6,35. Den ville opføre sig som de tungere ruller som i din tilfælde er 7,7.

  • #15   21. sep 2023 Vil du så også mene at hvis man kun lægger tre 7,7 grams i
    og ikke lægger noget i de sidste tre rullebbaner men bare lader dem være tomme

    Så vil den opføre sig som om der er seks 7,7 grams ruller i der ligger og giver tryk på bagpladen? smiley

    Mit gæt er at du aldrig har prøvet at blande ruller og ingen anelse har om hvad det har af effekt hehe.

    Det er egentlig ret simpelt.
    Løfter du tre 1 kg vægte så er det lettere end hvis du løfter seks 1kg vægte. Fordi seks gange 1 = seks. Men tre gange 1 er kun = 3.

    3 er mindre end 6 smiley
    Så der er en forskel. Fordi 3 ikke = 6


  • #16   21. sep 2023 den ville virke anderles hvis man blander dem. men hvis man blander 7 og 6 gram, så ville det ikke opføre sig som 6,5. vi snakker om centrifugal kræft. de tungere ruller ville altid skubbe ud først og de ville skubbe hårdest. de andre ruller ville ikke rigtig gøre noget udover og tilføje vægt

  • #17   22. sep 2023 Så du mener centeifugal kraften i 3 kugler er nøjagtig den samme som centrifugalkraften i 6 kugler?

    Hvad hvis jeg kun sætter 2 ruller i, en i hver side.

    Så kører den i balance, og 2x7 grams centeifugalkraft ved 7000omdr i minuttet, er nøjagtig samme kraft som centrifugalkraften fra 6x7 grams ruller? smiley

    Det svarer til at sige at hvis du svinger en sten rundt i cirkler bundet til en snor. Så er det ligemeget hvor mange sten du binder på.

    For det er kun den tungeste sten du ska slynge rundt.
    De andre svæver bare vægtløse midt på snoren når du slynger dem rundt smiley
    For det er kun den tungeste sten der faktisk er centeifugalkraft i.
    De øvrige kræfter i centifugen mister al deres kraft så snart der er en anden kraft der yder mere centeifugalkraft smiley

    Svarer til at tro der intet sker hvis du sætter to børn på den ene side af en gynge og kun et barn på den anden side. For det er kun det tungeste barn der vejer noget, det letteste barn i den ende med to børn kommer bare til at svæve vægtløst uden at veje ned på trykfladen fordi there can obly be one ruler inthe universe smiley

    Sry jeg prøver at gøre det easy at forstå. Måske jeg bare sku bruge 2min på atfinde 5 links med professionelle der tester og gør det og viser resultater og fortælle atjeg selv har blandet 5,5 med 6,5, kørt ren 6,5, kørt ren 5,5 og blandet 6,0 og 5,5 og endt med at blande videre.

    Måske jeg sku linke til manualen til de rullevægt testkits man ka købe,hvor man indsætter vægtklodser i hule kapsler på størrelse med ruller, og mixer for at få den ønskede totalvægt og så til sidst bestiller et sæt i den vægt man finder frem til den kører bedst med.

    Men jeg ka godt lide at forklare folk hvorfor tingene er som de er, uden at sige hvordan de er, for når folk først begynder at tænke videnskabeligt og de ved hvorfor de ska gøre hva de ska gøre, så ved de automatisk selvhva de ska gøre, og hvorfor.

    For så kan folk finde ud af meget mere lige pludselig og så blir den verden jeg lever i til et bedre sted smiley

    Give a man a fish, you feed him for a day.
    Teach a man to fish, and you have already fed him for life

    Life is a wheelie smiley


  • #18   22. sep 2023 Jeg ka sige at det du tænkte om rullernes centeifugalkraft er kategorisk forkert smiley
    Men det hjælper ikke ret meget at få dig til at gå fra at tro det ene, til at tro noget andet.

    Fordi viden er uendelig meget stærkere end tro smiley


  • #19   22. sep 2023 De eksempler du kommer med passer dog ikke rigtigt med virkeligheden. I virkeligheden har man nogle vægte som skubbe en bagplade. Det jeg mener med det jeg sagde er at det kunne ville være de tunge ruller der påvirker bagpladen der det er dem der slynger ud først. Det jo ren physik.

    Og det kan godt være at 7,5 og 6,5 grams føltes anderles, men ikke som 6 grams.

    Jeg har blandet meget med ruller selv. Skulle bruge 5,5 gram, så blandede 5 og 6 gram. Det kørte bedre, men der jeg kom 5,5 i kørte den meget bedre


  • #20   22. sep 2023 Overraskende.
    Sygt nok at tro tre 6,5 grams opfører sig som alle seks ruller er i.
    Som om det ingen forskel gør hah.
    Men ok du kører også lovlig hot med powerfilter. Jeg ska måske bare forstå at ikke alle ka se lyset selvom man tænder for det


  • #21   22. sep 2023 Sagde aldrig at hvis man kun kører med 3 ruller, så ville den køre ligesom med 6. Der ville være noget forskel på omdrejningerne. Men det med at blande ruller, det en myte.

    Og hvad så hvis jeg kører lovlig hot med powerfilter? Det var det jeg havde liggende. Skal ha bil lige om lidt. Så gider jeg ikke og bruge for mange penge på den. Har ogs 19mm karbu på. Igen, gider ik og beuge penge på std karbu. Så længe den kan køre


  • #22   22. sep 2023 i #14
    Og i #16

    Det meget sjovt du stadig ikke ved hva det tyder på at en person kører lovlig hot med powerfilter.
    Det tyder på man enten er ligeglad med hvad man laver eller ikke ved hvad man laver. Eller fordi man bare godt ka lide larm og lavr benzinforbrug og dårlige lygter og manglende bagageplads og ringe komfort osv.
    Har man aldrig prøvet andet så ka man jo ikke vide bedre. Men det tyder på en eller flere ovenstående, når nogen vælger lovlig hot med powerfilter smiley

    Nu jeg tænker efter så gir det ikke rigtig mening at jeg forklarer det.
    Svarer lidt til at prøve at fortælle en fisk på russisk hvorfor mennesker, eller nogen få af menneskerne, prøver at finde vand på månen.
    Det er jo et håbløst foretagende. Man er tydeligvis ikke en af dem der leder efter vand på månen hvis man står og snakker til en fisk smiley


  • #23   22. sep 2023 Der misforstod du hvad jeg sagde eller ikke læste hele beskeden. Det er anderles, men ikke ligesom gennemsnintsvægten.

    Forstår ikke hvad du går efter? Har prøvet masser af maskiner. Udover at de fleste er for små, så kan jeg godt lige min knallert. Fik den af min far og ville derfor beholde den så længe som muligt. Om jeg kører powerfilter som lovlig er det ligemeget. Bare fordi jeg ikke har pengene til nyt std karbu og filter? Er studerende og har fandme ik de penge til at smide på noget som virker


  • #24   22. sep 2023 Yes den er ikke helt præcis på gennemsnittet, men tæt nok. Ikke at det er så vigtigt.
    Bare man ikke tror det du skrev i #14 som var det vil opføre sig som de tungeste af rullerne, selvom der kun er 3 af dem i
    Så er vi enige.
    Bortset fra du ikke ved hva du selv har skrevet smiley

    kke så mærkeligt du mangler penge når benzinen er så dyr, og du kører danmarks suverænt største benzinsluger af en knallert hehe.

    Men har du fået knallerten forærende og måske vil beholde den derfor så gir det mere mening.
    if it aint broke, dont fix it.

    Ka huske for længe siden nu jeg anbefalede dig at holde op med at smide penge i skrotten, sælge den og få noget andet og gemme pengene du sparer i det lange løb til du ska bruge dem.
    Dengang var der ik så længe til du sku ha bil så gad ik sælge den og prøve noget andet osv. Fred være med det. Man ska ha lov at gøre hva man vil om så det et at drikke sig stiv og sætte sig i en karrussel til man siger ulrik smiley


  • #25   22. sep 2023 bruger den til hverdag, så det med at bytte til nyt går ikke. skal bruge noget til at komme frem og tilbage hver dag.

    benzinen er ikke speciæl dyr. giver ca 200-300 om måneden, hvor jeg kører ca 5 km om dagen minimum. den kører ca 17 km/l som heller ikke er så slemt


  • #26   22. sep 2023 Det er sku imponerende af en lovlig hot med åbent filter at være.
    Synes jeg husker at ha set flere forum indlæg om folk der spørger om det ka passe de kører omkr 10 km/l
    Måske det er er den originale pgo karburator der er årsag til de kører så kort på literen. Det er også med std 72 dyse så vidt jeg husker i en 12mm eller mindre karbu.
    Og så kører de helt lovligt lovlige måske kun 32 kmt max så det ka også være der gør ondt værre.
    Ka huske aprilia sr50 ditech der kørte næsten 30 km/l lovlig og over 40 km/l afdroslet.
    Det var de gode gamle dage da folk kørte kvali scootere og pgo hot 50 førsr lige var kommet til landet som postdanmark knallerter med 3eger stål fælge og kostede ingen penge, og var absurd grim og tam ift aprilia sobic og zen nye yamaha jog R og gilera stalker og hva der ellers udkom dengang.
    Idag køber folk nye kina skrot til samme pris som en ny peugeot og er glade for dem smiley er sku glad for jeg fik fornøjelse af gode scootere da jeg var fattig studerende


  • #27   23. sep 2023 Nu har jeg prøvet med 6 g ruller i std variator og det gør ikke rigtig det store den capper også ud på de 50-52 kmt ligesom med std ruller men da jeg prøvede 6g med multivar kørte den 40 kmt

  • #28   23. sep 2023 #27.
    Så blander du dine 7,5g og 6g ruller
    Sådan her 6-7,5-6-7,5-6-7,5. Altså hver anden.

    Det er sådan med rullerne, at de styrer dine omdrejninger, og det skal passe til udstødningen.
    Er de for tunge? Så bliver udstødningen ikke blæst op = mindre fart.
    Er de for lette? Så bliver udstødningen blæst op for hurtigt = mindre fart.

    Så at du havde taget tragten også? Så du skal yderligere op i dyse.


  • #29   23. sep 2023 Køre med dyse 76 lige nu og prøver det med rullerne her om lidt men hvordan kan det værre jeg ikke kan bruge min multivar uden at ministre fart jeg vil nemlig helst gerne kære over 50 med alle de der begrænsninger for det ved jeg andre med en hot 50 gør så det virker også mærkeligt jeg ikke gør det

  • #30   23. sep 2023 Den der racing kobling får mig til at tænke det er fordi du ikke helt har styr på hvad omdrejningstal er for noget endnu?
    Ka den sætte igang med under 6000 omdr?
    Holder den stabilt omdrejningstal fra 5-40 kmt?

    Hvis du ik så godt ka forklare omdr tal ud fra motor lyden så prøv evt at optage en video af speedo med venstre hånd, mens du kører fra 0 kmt til topfart (på en lang tom lige vej)
    Så ka vi andre høre hvordan den kører


  • #31   23. sep 2023 Har lige prøvet med blande ruller nu og det virker til den stadig capper på de 50 den søer bare langsommere om at bygge op til det

  • #32   23. sep 2023

    profilbillede
  • #33   23. sep 2023

    profilbillede
  • #34   23. sep 2023 Har også lige tjekket tændrør

  • #36   24. sep 2023 Kan videoen bruges?

  • #37   24. sep 2023 Yes.
    Den tager fint med omdrejninger men den går i topgear allerede ved 35 kmt.

    Så der er noget der begrænser din vario.
    Du skriver standard kilerem. Måske er den for lang eller kort. Den ska være 738mm rundt målt på ydersiden.

    Måske er den kobling en del af problemet.

    Den larmer en del synes jeg. Måske er det bare mig eller videoen.

    Er som sagt ikke pgo ekspert så måske nogen andre ka komme med noget erfaring der ku være løsningen på en hot.


  • #39   24. sep 2023 Prøvede med min vens multivar og en anden blæser hjul da min har en form for bue og hans er glat fra midten til enden men det gjorde ikke rigtig noget og videoen larmer nok pga hullet i min udstødning men det gør intet med farten da det skete efter jeg har målt den til 52 kmt og har lavet en streg på min knallerts variator og det ser sådan ud når jeg har kørt lidt

  • #40   24. sep 2023

    profilbillede
  • #41   24. sep 2023 Dette billed er nu taget før den nye udstødning men mener det stadig ser sådan ud

  • #42   24. sep 2023 Det ku godt være der den ligger.
    Så vidt jeg husker plejer hot at køre remmen lidt længere ud end tuschen på billedet viser.
    Plejer nærmere atvære ud til der hvor varioen er slidt til.

    Det ku god tage de 10-15 kmt du mangler på toppen.

    Bemærk at 99% af standard kileremme der sælges til pgo ikke er standard til pgo.
    Det er standard til minarelli motor, som passer de fleste dele med pgo men ikke remmen. Så hvis du ikke har en original pgo rem i så ville jeg få anskaffet sådan en.

    Det ka du finde ud af om du har ved at måle den.


  • #43   24. sep 2023 det ligner den her: https://speedline.dk/variomatik-dele/kilerem-original-s-cr-p11220010000?gclid=EAIaIQobChMIpsXr-8vDgQMVFSwYCh3rBApPEAQYASABEgLf3vD_BwE men min kammerat køre ikke med std han køre med malossi multivar og malossi rem med zoot blæserhul som det eneste tun og han høre ca 74 kmt så det burde ikke værre pga det ikke er en original rem

  • #44   24. sep 2023 De fleste remme ligner hinanden.
    Går ud fra din kammerat har en anden udstødning på end en lovlig 45 udstødning.

    En lovlig 45 udstødning er forresten stadig begrænset til at holde den under 2,3hk så selvom der ikke er en begrænsning i man ka fjerne, så er den stadig en begrænsning i forhold til en helt ubegrænset udstødning der sku ku gi over den dobbelte effekt.

    Så der er flere ting der ka være årsagen. Mange bække små gør en scoot sløv


  • #45   24. sep 2023 han har gg glemte liger den tun del og jeg har jk udstødning


  • #46   24. sep 2023 Ok jk udstødning ikke 45udstødning.
    Så begynder jeg mere at tænke det er en fejl40 smiley
    Måske er der byttet rundt på trykfjedre så du har en for hård en i. Måske er remmen 754 lang som standard yamaha remme er. Måske er det en original kort rem som er for kort.
    Den rammer ihvertfald top gear alt for tidligt og begynder at stige i omdrejninger.
    Det sku ikke ske før 50-55 kmt. Hvis alt var som det sku være. På din sker det før 35 kmt.


  • #47   24. sep 2023 Hvad mener du med "byttet rundt på trykfjedre" jeg har standard i ligesom min ven så det du siger jeg burde få en nyu rem i?

  • #48   24. sep 2023 Det jeg mener er du bør dobbeltjekke at din opsætning er som du tror den er, og så tjekke online hva andte har fået ud af samme opsætning som din, når du ved hva den faktisk er med sikkerhed, og derudfra vurdere hvad din mangler for at være som alle andres smiley

  • #49   24. sep 2023 jeg ved med sikkerhed det standard det hele andet en min kobling, udstødning og cylinder kit men det ligner min trim er for store til min nuværrende kobling da de sidder lidt løst men det var der en kammerat der sagde var fint. men der var også en kammerat der sagde det var pga mit tændrør den kun køre 52 kmt rem er bare det eneste jeg lige skal tjekke så men hvad er forskellen på forbrikken og en ny købt en?

  • #50   25. sep 2023 Hvis du haren std kobling liggende ville ejg prøve den

  • #51   25. sep 2023 Det vil jeg så prøve, jeg holder jer opdateret

  • #52   25. sep 2023 har også set idag den streg jeg laved på min vario er helt væk så det er som du siger med for højt gear for hurtigt går jeg ud fra

  • Kurt G
    Kurt G Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #53   27. sep 2023 Gul trykfjeder 6,5 gram ruller fjern begrænser under studs og vario og 45 udstødning så kør den 70+

  • #54   28. sep 2023 Har fået multivaren til at virke men det andet er som før prøver lige hvad kurt siger

  • #55   1. okt 2023 det virkede desværre ikke

  • Kurt G
    Kurt G Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #56   1. okt 2023 Thansen 45 udstødning fjern plumpen i foråret vis der er en gg kan også være en plump i vis du bruger en af de to burde det virke det virker på dem jeg har lavet.

Kommentér på:
Hvad mon det ku værre?

Annonce