372 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til indstilling af vario {{forumTopicSubject}}
Hej har den her opsætning på min zip og den kører cirka 85 men går ikke helt ud på vario? Har ikke sat trykfjederen fra hispeed kittet i og ville det gøre noget? Og hvad kan jeg ellers gøre
Ved godt den er dyset lidt høj men har sgu ik nogen dyser liggende og den kører fint og firtakter ikke
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Men du ka ikke regne med de ruller der er med passer. De passer kun til et omdrejningstal. Så du må indstille rullevægt som man plejer når man tuner scooter.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.137
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Gianelli go/technigas silent pro/stage6 street/yasuni eco/sito plus (den lille).
Det er verdens mest populære street level tuning setup af en grund.
70 støbejern
En 17,5-21 mm karburator
En afdroslet standardtype udstødning.
Måske en vario.
Men ellers thats it.
Næste level er at sætte en sports udstødning på, som s.t.g. siger.
F.eks. yasuni r.
Men altså vil sige få den indstillet ordentligt med rullevægt og dyse og få tjekket at remmen ikke er nedslidt og få skiftet gearolie osv.
Det er altafgørende. Du ka ha verdens stærkeste motor, men er den indstillet af en blind analfabet uden fingre og vedligeholdt af en død statue, så er den langsommere end selv verdens langsommeste knallert som er bare nogenlunde indstillet...
Hvis du tuner den mere og igen ikke orker at få det gjort ordentligt, så holder det ikke ret længe og så ender du med at bruge 10x så lang tid på at rette dine fejl, istedet for den 1/10ende del tid du burde ha brugt på at få den indstillet og serviceret som de skál jf. Manualen, og især når de tunes skal de serviceres for ikke at ende i småtmetal containeren sammen med alle de andre konfi knallerter
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.137
Det var set ud fra de scootere der kørte ved Middelhavet.
Det er i bund og grund en 50 ccm udstødning, som giver lidt ekstra.
Nu er de originale udstødninger virkelig meget begrænsede, så nu giver den endnu mere, sammenlignet med dem.
Men det ændrer ikke på at det er en fesen 50 cc udstødning.
Hvis du går ALLE udstødninger igennem og finder den der yder bedst på den absolut svageste 70 ccm cylinder ( nok Polini Sport 46mm ), så vil det være den mindste 70 ccm udstødning der findes. Den skal samtidig give en pæn kurve på rullefeltet.
Alle andre udstødninger under denne vil være til 50 ccm.
Og her finder du nok en Yasuni R eller Yasuni C10.
GG ligger langt langt nede i rækken.
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.137
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 60 Scootere: 11 Emner: 3 Svar: 1.246
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
https://www.msp-tuning.dk/udstodningstest
Std udstødning på racing cylle er jaaaaa. Det er udstødningen der dominerer mest hvordan motoren vil køre.
Derefter ska cyllen bare ku fylde udstødningen op, og ka rykke lidt på kurven op eller ned i omdrejninger alt efter hvor lavt eller højt portet den er.
Men formen på kurven og dens tendens til at være bedst med en bestemt cylle forbliver domineret af udstødningen
Læs mere på den her sides blogs for uddybende info om valg af setup
https://www.pedparts.co.uk/blog/sports-exhaust-testing-50cc-and-70cc-sports-mopeds-part-one
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Så jo yasuni c10, dr 70 og en hiper motor er like a match made in heaven
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
Det er slet ikke alle maskiner der er beregnet til at udnytte vario 100%
Det er langt vigtigere at den kommer i bund mellem bagerste remskiver, end at den kommer i top foran på varioen.
5mm manglende på vario gir måske 5 kmt.
Men 3mm bagpå kan gi 10-15 kmt.
Derfor er tun remme som regel en anelse bredere og en a anelse KORTERE end std rem.
Fordi vario trækker remmen ud til den går max på vario, og så skal den bare HELT i bund bagpå.
Varioens udnyttelse er lidt ligegyldig i den sammenhæng, sammenlignet med bagerste remskives aka torque driverens udnyttelse
apr 2024
Følger: 11 Emner: 5 Svar: 13
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.404
F.eks. malossi el. Stage6. Eller polini.
Jeg ved af erfaring at malossis special belts er super i std vario system.
Så ska det være et andet mærke så ska den gerne være ca samme størrelse som malossis special belt.
Så er der tusch testen.
Tegn en steg fra yderst til inderst på dine remskiver, både vario og torquedriver, og kør en tur ud i topfart.
Skil derefter ad igen og kig om tuschen er slidt væk helt ud og helt ind. Altså helt op og helt ned.
Der må gerne lige være et par mm til gode.
Langt hellere et par mm i overskud end at remmen kører ud over kanterne, for så holder det ikke ret længe før kanten har ædt remmen og remmen har smidt gummi stykker overalt i kobling vario osv.
Hjælp til indstilling af vario