Forum kategorier


Scooter Tuning

Har du planer om at tune din scooter, kan vi her på ScooterGalleri give dig gode råd og vejledning til, at komme nemt og lovligt gennem denne process.

Fordele og ulemper ved tuning
Hvis man spørger andre tunere, vil de sige at fordelen ved at tune er, at det giver flere kræfter til scooteren, samt at det på sigt vil give en bedre økonomi i forhold til brug af benzin. Dog skal man være sikker på, at man har valgt en rigtig og lovlig tuning, da der findes mange rundt omkring, som nemt kan snyde eller lave fejl.

Ulempen ved at tune sin scooter, er at der vil forsvinde en vis værdi, da garantien bortfalder på de dele som vil være påvirket af tuningen. Derfor kan man ikke regne med at få lige så mange penge for scooteren, hvis man vil sælge den igen. En ny køber vil højst sandsynligt ikke betale for den øgede ydelse. Grunden til at det er vigtigt at få en lovlig tuning, er at man ellers vil få problemer, hvis man kommer ud for en ulykke eller bliver stoppet af politiet.

Ydermere er det også vigtigt at tjekke din forsikring når du tuner din scooter. Hos nogle selskaber behøves der ikke at være nogle konsekvenser, mens andre måske ligefrem vurderer, at du skal til at betale en højere præmie i forsikringen. I værste fald kan de også vælge slet ikke forsikre dig. Dette kan ske pga. alder og scooterens hestekræfter.

Lovlig Tuning
For at være sikker på, at du har en lovlig tuning, kan du vælge at få det gjort på et værksted. Dog skal værkstedet kunne dokumentere, at tuningen har virket på din scooter og at den er lovlig. Scooteren må ikke støje eller forurene mere end den gjorde før. Er du i tvivl om det er blevet gjort ordentligt, kan du bede om at få prøvet scooteren på et rullefelt.

Grunden til at du skal vælge en lovlig tuning, er at konsekvenserne for en ulovlig kan blive meget dyrere, end hvis du valgte at gøre det lovligt fra starten af. Hvis du skulle bliver stoppet af politiet, kan de konfiskere din scooter eller knallert, samt at man højst sandsynlig får en bøde.

På ScooterGalleri vil du kunne handle med tundele og reservedele, det kunne f.eks. være en cylinder, karburator eller udstødning. Du kan også diskutere fordele og ulemper ved de forskellige typer af tuning. På markedspladsen vil der være et stort udvalg af dele til tuning og på forummet vil du have mulighed for at spørge de andre brugere til råds, hvis der skulle dukke et spørgsmål op, som ikke blev besvaret her.
Læs mere

Indlæser...
Sortering
forstærket krumtap nyesenda/RCR??? Hey.. har en Gilera RCR (nye derbi senda motor) og vil høre om jeg der er forstærket krumtap i motoren fra standard så ...
Tuning
Oprettet:
6. sep 2005
Visninger:
87
fra skrot til jog hej jeg har en masse ting til jog som jeg gerne ville sælge.. motor blok (sonic) masser af skjolde mange lygte gla...
Tuning
Oprettet:
9. nov 2005
Visninger:
322
Derbi Senda Motor Hvor hurtig kan man få den til at køre, når man fjerner begrænsninger ? min køre 60, og har fjernet blindrør + membranp...
Tuning
Oprettet:
1. maj 2006
Visninger:
98
Er 19MM Karbu nok? Ja skal have en 80ccm malossi MHR Cylle på min senda motor og ville høre om en 19mm Karbu god nok ?
Tuning
Oprettet:
13. okt 2006
Visninger:
107
beste cylle (derbi senda) skal til og voldtag min smx med derbi senda motor den skal bruges til og lege på. altså til træf og lidt her hjemme.. m...
Tuning
Oprettet:
27. feb 2007
Visninger:
188
Senda eller SMT Hey, ville lige høre og de 2 modeller sat op mod hinanden og kontra RMX/SMX... de 2 har en 4 gears motor og en RMX h...
Tuning
Oprettet:
16. mar 2007
Visninger:
316
Ny dele skal købes til joggen. Hjælp. Jeg skal have nye dele hjem til joggen, efter jeg har solgt min senda. Jeg bruger min jog generalt til at lave trick...
Tuning
Oprettet:
23. mar 2007
Visninger:
370
Hvilken cylinder for mit behov.. -_- Jeg skal have nye dele hjem til joggen, efter jeg har solgt min senda. Jeg bruger min jog generalt til at lave trick...
Tuning
Oprettet:
23. mar 2007
Visninger:
434
rmx. hey har en rmx og en senda motor jeg vil sidte på til træf og har tinkt på denne opsætning. men er der noget i syntes ...
Tuning
Oprettet:
11. apr 2007
Visninger:
105
hjælp til indstilling af inderroter har en Italkit på derbi senda motor..men den skal jo osse indstilles før den kan noget.. så er der ikk nogle der lige h...
Tuning
Oprettet:
13. apr 2007
Visninger:
113
Derbi senda motor Jeg skal skifte kabu i min gilera rcr/derbi senda.. Men skal jeg vælge 17/17.5 eller 19 mm ? Alt er std. bortset fra ...
Tuning
Oprettet:
16. apr 2007
Visninger:
112
Begræsninger I derbi senda sm hvor mange Begrænsninger er der i en derbi senda sm med AM 6 Motor? På forhaånd Tak.
Tuning
Oprettet:
25. apr 2007
Visninger:
139
motor på Derbi Senda Hey, er den en anden motor (cross) der paser lige over på en Derbi Senda? På samme måde som ved rmx...
Tuning
Oprettet:
13. maj 2007
Visninger:
141
kan min std. krumtap/lejer holde? til denne opsætning på min rieju (am6 motor) *Fjernet begrænsning i indsugning.. -----------------------------------...
Tuning
Oprettet:
11. jun 2007
Visninger:
232
derbi senda og gilera smt !!!! er derbi senda og gilera smt ikke stortset det samme, med motor og stel
Tuning
Oprettet:
7. jul 2007
Visninger:
268
¤ Derbi Senda ! ¤ :b hvad ville min senda kører på toppen og hvad med optrækket med denne opsætning. og evt. noget der skal ændres synes i? ...
Tuning
Oprettet:
25. aug 2007
Visninger:
146
Rmx tuning Går og tænker på at gøre en ny tun motor klar til rmx'en. Opsætning: Tænding: innerrotor, Bliver tilpasset fra en De...
Tuning
Oprettet:
24. sep 2007
Visninger:
448
hvad for et udstødning(senda) hvorfor et er bedst her. 1:Doppler ER1 Udstødning 2:Leovince V6 Handmade 3:Yasuni Cross 4:Yasuni Cross HM 5:Yasuni...
Tuning
Oprettet:
22. okt 2007
Visninger:
342
derbi senda. hvorfor et er bedst her. 1:Doppler ER1 Udstødning 2:Leovince V6 Handmade 3:Yasuni Cross 4:Yasuni Cross HM 5:Yasuni...
Tuning
Oprettet:
22. okt 2007
Visninger:
248
Cpi og Senda hey passer alle dele fra en Senda motor over i en Cpi SM motor ??
Tuning
Oprettet:
25. nov 2007
Visninger:
155

Annonce