Forum kategorier


Scooter Tuning

Har du planer om at tune din scooter, kan vi her på ScooterGalleri give dig gode råd og vejledning til, at komme nemt og lovligt gennem denne process.

Fordele og ulemper ved tuning
Hvis man spørger andre tunere, vil de sige at fordelen ved at tune er, at det giver flere kræfter til scooteren, samt at det på sigt vil give en bedre økonomi i forhold til brug af benzin. Dog skal man være sikker på, at man har valgt en rigtig og lovlig tuning, da der findes mange rundt omkring, som nemt kan snyde eller lave fejl.

Ulempen ved at tune sin scooter, er at der vil forsvinde en vis værdi, da garantien bortfalder på de dele som vil være påvirket af tuningen. Derfor kan man ikke regne med at få lige så mange penge for scooteren, hvis man vil sælge den igen. En ny køber vil højst sandsynligt ikke betale for den øgede ydelse. Grunden til at det er vigtigt at få en lovlig tuning, er at man ellers vil få problemer, hvis man kommer ud for en ulykke eller bliver stoppet af politiet.

Ydermere er det også vigtigt at tjekke din forsikring når du tuner din scooter. Hos nogle selskaber behøves der ikke at være nogle konsekvenser, mens andre måske ligefrem vurderer, at du skal til at betale en højere præmie i forsikringen. I værste fald kan de også vælge slet ikke forsikre dig. Dette kan ske pga. alder og scooterens hestekræfter.

Lovlig Tuning
For at være sikker på, at du har en lovlig tuning, kan du vælge at få det gjort på et værksted. Dog skal værkstedet kunne dokumentere, at tuningen har virket på din scooter og at den er lovlig. Scooteren må ikke støje eller forurene mere end den gjorde før. Er du i tvivl om det er blevet gjort ordentligt, kan du bede om at få prøvet scooteren på et rullefelt.

Grunden til at du skal vælge en lovlig tuning, er at konsekvenserne for en ulovlig kan blive meget dyrere, end hvis du valgte at gøre det lovligt fra starten af. Hvis du skulle bliver stoppet af politiet, kan de konfiskere din scooter eller knallert, samt at man højst sandsynlig får en bøde.

På ScooterGalleri vil du kunne handle med tundele og reservedele, det kunne f.eks. være en cylinder, karburator eller udstødning. Du kan også diskutere fordele og ulemper ved de forskellige typer af tuning. På markedspladsen vil der være et stort udvalg af dele til tuning og på forummet vil du have mulighed for at spørge de andre brugere til råds, hvis der skulle dukke et spørgsmål op, som ikke blev besvaret her.
Læs mere

Indlæser...
Sortering
Dyse størrelse.. Vi har stile og roligt opgraderet min søns hot. Forrige opgradering var en 17,5mm DelOrto, men der nedenståedene se...
Tuning
Oprettet:
30. dec 2023
Visninger:
347
Karb str Hej hva vil folk anbefale af karb str til denne opsætning? Tænker evt 24-26mm 28 er vel for stor, regner med og smide c...
Tuning
Oprettet:
29. okt 2022
Visninger:
347
Indstilling af dyse, ruller og koblingsfjeder Hej Jeg har en sonic med nedenstående opsætning. Hvilke ruller, dyse str og tryk fjeder vil i anbefale? Athena s...
Tuning
Oprettet:
30. mar 2015
Visninger:
586
hvilken dyse str? hej jeg ville lige spørger hvilken dyse jeg skal ha i? der sidder en 47,6 sport cylle, 17,5 karb med 90 dyse. den...
Tuning
Oprettet:
1. okt 2010
Visninger:
112
dyse i ciao ???? dav hva str dyse smider man i en ciao med proma udstødning og opborret karb?
Tuning
Oprettet:
31. maj 2010
Visninger:
231
karburator problem Har et lille problem med en karburator( tror jeg nok) ;0). cylle er nc 45 mm og med spaco/dellorto 20mm karb og bi-tur...
Tuning
Oprettet:
13. jul 2009
Visninger:
233
str karb til evo hvilken størrelse ville i vælge af karb til evo ??
Tuning
Oprettet:
8. feb 2009
Visninger:
152
Hjælp til dyse Opsætning: 47,6mm cylinder, 15mm karb og powerfilter men det er istykker så den får ekstra luft, 45 forrør ellers stand...
Tuning
Oprettet:
9. maj 2008
Visninger:
67
Hvilke dyser ? Hey er ved at købe lidt ind til min madass, men er der nogen der har en ide om hvilken str. dyser jeg skal købe? 85 cc ...
Tuning
Oprettet:
1. apr 2008
Visninger:
239
Dyse str på pmx med malossi sport? Hej folkens.. Har lige bestilt et malossi sport cylle kit til min pmx naked. Har std karb på og std filter uden b...
Tuning
Oprettet:
16. sep 2007
Visninger:
116
hva str ruller er der på? hej har et Polini speed control der skal nye ruller. på hvad str skal det være? der en masse nr som 15x12 16x13 17x12 ...
Tuning
Oprettet:
3. sep 2007
Visninger:
132
POWERFILTER -MALOSSI E13 hvilken str hej. køber dette POWERFILTER - MALOSSI E13 , men hvad str skal det være i når jeg køre med 17,5 dellorto karb? d...
Tuning
Oprettet:
25. apr 2007
Visninger:
167
dyse str..? hey sg.. er der ikk en der selv har eller har prøvet denne opsætning..? eller bar har ne ide om dyse str ..?? Cy...
Tuning
Oprettet:
4. dec 2006
Visninger:
87
2 spørgsmål ang indstilling og hk min opsætning blir: tp trophy 70cc 17,5 delorto karb pilede skive powerluftfilter tun udst ( ikke knæk) hvir...
Tuning
Oprettet:
9. jul 2006
Visninger:
174
Maxi Athena problem En af mine venner har en 45mm athena cylinder og 20mm karb. på hans maxi.. Dysen er str. 96. Og den render kun omkring ...
Tuning
Oprettet:
10. jun 2006
Visninger:
126
Hvilken dyse str. ? Goddag. Først, jeg ved godt at man ikke kan oplyse den præsise dyse str. så leder bare efter noget at gå efter. ...
Tuning
Oprettet:
12. mar 2006
Visninger:
75
dyse til maxi. hey. har lige købt ny cylle til min maxi, så skal til at dyse om. Kører med: -45 mm cylle (6 skyldkanaler) -15 mm s...
Tuning
Oprettet:
22. feb 2005
Visninger:
89
dyse str (SMX) Vilken dyse skal jeg ca. have i me ddenne opsætning på en suzuki SMX std. cylle std. karb mk Thrower std. luftfil...
Tuning
Oprettet:
26. jul 2004
Visninger:
369

Annonce