Tun trick til din Puch maxi. {{forumTopicSubject}}
Puch Maxi har efterhånden været på markedet i næsten 30 år. Den første model kom til Danmark i 1969 og den hed Puch Maxi P. Senere kom Puch Maxi K, KL samt 2 gears versionerne til. Puch Maxi er meget kendt blandt knallertfolket for sin gode holdbarhed samt ikke mindst det faktum at den er nem at gøre hurtig Man kan vælge at tune sin Maxi på et hav af forskellige måder, men de kan igen inddeles i tre små undergrupper som:
* Let tuning til små penge.
* Middel tuning.
* Hård tuning med tunsæt.
Hvis vi starter med Let tuning kan nævnes at dette betyder at du laver om på delene selv, og således kan du formå at holde udgifterne nede på et minimum. Cylinderen skal naturligvis som det første udbores. Det kan gøres på flere måder, men alle metoderne går ud på det samme; nemlig at få låseringen der holder plumben fast, smadret. Da jeg selv skulle have plumben ud af min Maxi´s cylinder valgte jeg den bedste metode. Nemlig at bore ovenfra og ned langs siden af plumben. På et tidspunkt kan boret ikke gå længere ned, og det betyder at du er nået ned til låseringen. Nu finder du bare et lidt stærkere bor, og borer så låseringen i smadder. Very easy. Når plumben er pillet ud, skal du bore indsugningshullet op til den diameter som din karburator & studs har. Du kan også vælge at se om ikke du kan forme indsugningshullet som et rektangel. Det giver mere fart på benzinblandingen og derved flere omdrejninger ! Polér også gerne skyllekanalerne HELT blanke...det giver en hel del. Når du er færdig med cylinderen, skal topstykket planes. Gør det enten ved hjælp af et helt plant bord som du har lagt noget fint sandpapir på eller bring det om til en der har en drejebænk. Når du planer et Maxi topstykke må du gerne plane det 100% ned. Stemplet skal hakkes for at motoren kan yde maksimalt, men husk at du max. må skære op til 10mm af den side af stempelet der vender opad mod indsugningen. Karburatoren kan du selv fræse op. Du må KUN file i toppen af gennemstrømningskanalen, ellers ødelægger du karburatorhuset. Den lovlige 12mm. studs kan du bore op til 14mm. med et bor, for så med forsigtighed at file den op til ca. 15mm. Hvis du filer mere eller tyrer et for stort bor ned igennem studsen, er der fare for at du ødelægger den. Det der er beskrevet ovenfor giver en helvedes masse omdrejninger og det er ikke så godt for krumptapslejrene. Desuden kan du med en lovlig 13 til 45/47 gearing heller ikke udnytte alle de omdrejninger. Derfor skal maskineriet geares om til enten:
1 = 16 til 45/47 (lidt dårligt optræk, men høj topfart)
2 = 13 til 36/38/40 ( Godt optræk samt topfart)
Når du gearer din Maxi undgår du de høje opslidende omdrejninger, og desuden går knallerten bare det hurtigere... såe hvorfor ikke !?! Sidst men ikke uvæsentligt: Udstødningen. Tag den lovlige Maxi udstødning af, og kyl den ad h..til. Den er ikke mange knaster værd alligevel. Køb mindst en 3,5 hk udstødning (den ligner den lovlige) til din Maxi, eller bedre; en Proma eller ligende. Nu har du tunet din Maxi let, men den går sikkert ikke særlig godt. Det er fordi din tænding skal indstilles til at tænde på et andet tidspunkt og din karburator skal dyses om og indstilles. Vi starter med tændingen. Her skal være en god kondensator samt platinsæt. Helst Bosch (original dele). Det holder bedst. I tændingens ankerplade er der skåret nogle små slidser hvor skruerne der holder tændingen fast sidder. Løsn skruerne og flyt forsigtigt ankerpladen sådan et skruerne kommer til at side lige midt i hver slidt. Så skulle den tænding være klaret!
Karburatoren dyses i ved det ovenstående op fra f. eks. dyse 46 til dyse 48 og indstilles.
Middeltuning går ud på at du trimmer knallerten meget og så får en gevinst på et par 100 omdrejninger mere end dem du kan trække ud af Let tuning eksemplet. Disse gennemgås under ekstra tricks længere nede på siden.
Hård tuning går ud på at du har en slat penge, og går ud og køber et komplet tunsæt. Her er der også lidt ekstra effekt at hente hvis du gider kigge nærmere på delene. F.eks. kan det nævnes at cylindrene fra Eurocilindro har meget ru overflader inde i skyllekanalerne samt indsugning. Find et pudse sæt frem til din boremaskine og gå i krig med cylinderen. Du kan også give dig god tid, og pudse kanalerne op ved hjælp af sandpapir, men det tager sin tid Absolut mest effektive tunsæt til Puch Maxi er 75ccm samt 70ccm med membran indsugning. Husk at få en ordentlig karburator på 20mm. eller derover med til sættet...det giver maksimum udnyttelse af sættet!
De afgørende ekstra tricks til dem der ikke kan få det hurtigt nok...... Disse tricks er gode at kunne hvis man ønsker at det skal gå rigtig hurtigt. Lad os starte med luftfilteret. I det almindelige Maxi luftfilterhus, sidder der i bagsiden (siden ind mod knallerten) en lille split, som oftest er hvid. Hvis du overhovedet ikke kan få din Maxi til at gå ordentligt, og du er sikker på at det skyldes karbureringen... tjae, så prøv at hive denne lille hvide split ud. Det skal nok ordne sagerne sådan at motoren nu får den luft den har brug for. Hvis du har tunet maskinen meget kraftigt kan det være nødvendigt at flytte gasspjældet en tak ned. Herved får maskinen noget mere benzin, og du slipper for at købe en ny dyse.
Hvis du ønsker en hård acceleration, er dette heller ikke umuligt. Du skal bare tage koblingssiden af, og så afmontere koblingen. Find et frit sted på koblingsskålen (bedst er skålens side) og bor et hul samt et hul overfor. Det her går ud på at holde koblingen og koblingsskålen fast mod hinanden. Herved glider koblingen ikke det mindste....og det giver udslag i form af en væsentlig bedre acceleration!!! Husk at bolt og møtrik IKKE må kunne ryste løs og falde ud af koblingen....det kan i værste fald smadre transmissionsakslen samt kobling. Eneste minus ved koblingstricket, er at knallerten nu har fået en fastlåst gearkasse, og derved kan den ikke stå stille mens motoren går.
Hvis du synes at Maxi´en dog er lidt sløv, så prøv følgende:
Afmonter karburator og studs. Lav en studs der går ud til siden (ud forbi køleribberne). Herefter skal studsen være fremadrettet. Monter igen den nye studs samt karburator, og indstil evt. karburatoren. Prøv en tur og opdag at knallerten er helt anderledes frisk og hurtig. Det sker fordi at din knallert faktisk bruger fartvinden som "fattigmandsturbo". Set på den tekniske side, kan man sige at fartvinden kort sagt presser mere luft igennem karburatoren, og derved opstår et større vakuum som trækker en lille del mere benzin op. Lyder det indviklet ? Det er det nu ikke.
Når du køber en Proma, Biturbo eller anden tunudstødning, er den ofte svejsed ud i et med et forrør. Det forrør der sidder på er på bare 19 mm, og således ikke større end et lovligt forrør. Her er det en god ide at save dette forrør af med en nedstryger og så svejse et 28,5 mm. forrør på i stedet for. Det giver ikke en højere topfart, men derimod en bedre acceleration...og det er da heller ikke dårligt!
Hvis du køber en karburator på X mm., er det ofte en god ide at lægge en ekstra hund for et Power luftfilter. Power luftfilteret gør at motoren får lettere ved at "trække vejret", og det er en betydelig ting i forbindelse med tuning af en knallert. Men du skal blot huske at der ikke er meget Power over Power luftfilteret hvis ikke du holder det rent for snavs & skidt.
Hvis du benytter en cylinder med membran indsugning er det en god ide at polere hele indsugningssystemet, det giver rigtig meget. Polér også gerne selve membranen forsigtigt, og uden at beskadige den.
Kilde : (link fjernet)
jun 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Scootere: 4 Emner: 90 Svar: 622
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Scootere: 1 Emner: 34 Svar: 117
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Scootere: 1 Emner: 68 Svar: 958
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Scootere: 6 Emner: 35 Svar: 162
jun 2007
Følger: 137 Følgere: 134 Scootere: 12 Emner: 377 Svar: 7.088
nov 2007
Følger: 134 Følgere: 129 Scootere: 41 Emner: 582 Svar: 3.364
* Let tuning til små penge.
* Middel tuning.
* Hård tuning med tunsæt.
Hvis vi starter med Let tuning kan nævnes at dette betyder at du laver om på delene selv, og således kan du formå at holde udgifterne nede på et minimum. Cylinderen skal naturligvis som det første udbores. Det kan gøres på flere måder, men alle metoderne går ud på det samme; nemlig at få låseringen der holder plumben fast, smadret. Da jeg selv skulle have plumben ud af min Maxi´s cylinder valgte jeg den bedste metode. Nemlig at bore ovenfra og ned langs siden af plumben. På et tidspunkt kan boret ikke gå længere ned, og det betyder at du er nået ned til låseringen. Nu finder du bare et lidt stærkere bor, og borer så låseringen i smadder. Very easy. Når plumben er pillet ud, skal du bore indsugningshullet op til den diameter som din karburator & studs har. Du kan også vælge at se om ikke du kan forme indsugningshullet som et rektangel. Det giver mere fart på benzinblandingen og derved flere omdrejninger ! Polér også gerne skyllekanalerne HELT blanke...det giver en hel del. Når du er færdig med cylinderen, skal topstykket planes. Gør det enten ved hjælp af et helt plant bord som du har lagt noget fint sandpapir på eller bring det om til en der har en drejebænk. Når du planer et Maxi topstykke må du gerne plane det 100% ned. Stemplet skal hakkes for at motoren kan yde maksimalt, men husk at du max. må skære op til 10mm af den side af stempelet der vender opad mod indsugningen. Karburatoren kan du selv fræse op. Du må KUN file i toppen af gennemstrømningskanalen, ellers ødelægger du karburatorhuset. Den lovlige 12mm. studs kan du bore op til 14mm. med et bor, for så med forsigtighed at file den op til ca. 15mm. Hvis du filer mere eller tyrer et for stort bor ned igennem studsen, er der fare for at du ødelægger den. Det der er beskrevet ovenfor giver en helvedes masse omdrejninger og det er ikke så godt for krumptapslejrene. Desuden kan du med en lovlig 13 til 45/47 gearing heller ikke udnytte alle de omdrejninger. Derfor skal maskineriet geares om til enten:
1 = 16 til 45/47 (lidt dårligt optræk, men høj topfart)
2 = 13 til 36/38/40 ( Godt optræk samt topfart)
Når du gearer din Maxi undgår du de høje opslidende omdrejninger, og desuden går knallerten bare det hurtigere... såe hvorfor ikke !?! Sidst men ikke uvæsentligt: Udstødningen. Tag den lovlige Maxi udstødning af, og kyl den ad h..til. Den er ikke mange knaster værd alligevel. Køb mindst en 3,5 hk udstødning (den ligner den lovlige) til din Maxi, eller bedre; en Proma eller ligende. Nu har du tunet din Maxi let, men den går sikkert ikke særlig godt. Det er fordi din tænding skal indstilles til at tænde på et andet tidspunkt og din karburator skal dyses om og indstilles. Vi starter med tændingen. Her skal være en god kondensator samt platinsæt. Helst Bosch (original dele). Det holder bedst. I tændingens ankerplade er der skåret nogle små slidser hvor skruerne der holder tændingen fast sidder. Løsn skruerne og flyt forsigtigt ankerpladen sådan et skruerne kommer til at side lige midt i hver slidt. Så skulle den tænding være klaret!
Karburatoren dyses i ved det ovenstående op fra f. eks. dyse 46 til dyse 48 og indstilles.
Middeltuning går ud på at du trimmer knallerten meget og så får en gevinst på et par 100 omdrejninger mere end dem du kan trække ud af Let tuning eksemplet. Disse gennemgås under ekstra tricks længere nede på siden.
Hård tuning går ud på at du har en slat penge, og går ud og køber et komplet tunsæt. Her er der også lidt ekstra effekt at hente hvis du gider kigge nærmere på delene. F.eks. kan det nævnes at cylindrene fra Eurocilindro har meget ru overflader inde i skyllekanalerne samt indsugning. Find et pudse sæt frem til din boremaskine og gå i krig med cylinderen. Du kan også give dig god tid, og pudse kanalerne op ved hjælp af sandpapir, men det tager sin tid Absolut mest effektive tunsæt til Puch Maxi er 75ccm samt 70ccm med membran indsugning. Husk at få en ordentlig karburator på 20mm. eller derover med til sættet...det giver maksimum udnyttelse af sættet!
De afgørende ekstra tricks til dem der ikke kan få det hurtigt nok...... Disse tricks er gode at kunne hvis man ønsker at det skal gå rigtig hurtigt. Lad os starte med luftfilteret. I det almindelige Maxi luftfilterhus, sidder der i bagsiden (siden ind mod knallerten) en lille split, som oftest er hvid. Hvis du overhovedet ikke kan få din Maxi til at gå ordentligt, og du er sikker på at det skyldes karbureringen... tjae, så prøv at hive denne lille hvide split ud. Det skal nok ordne sagerne sådan at motoren nu får den luft den har brug for. Hvis du har tunet maskinen meget kraftigt kan det være nødvendigt at flytte gasspjældet en tak ned. Herved får maskinen noget mere benzin, og du slipper for at købe en ny dyse.
Hvis du ønsker en hård acceleration, er dette heller ikke umuligt. Du skal bare tage koblingssiden af, og så afmontere koblingen. Find et frit sted på koblingsskålen (bedst er skålens side) og bor et hul samt et hul overfor. Det her går ud på at holde koblingen og koblingsskålen fast mod hinanden. Herved glider koblingen ikke det mindste....og det giver udslag i form af en væsentlig bedre acceleration!!! Husk at bolt og møtrik IKKE må kunne ryste løs og falde ud af koblingen....det kan i værste fald smadre transmissionsakslen samt kobling. Eneste minus ved koblingstricket, er at knallerten nu har fået en fastlåst gearkasse, og derved kan den ikke stå stille mens motoren går.
Hvis du synes at Maxi´en dog er lidt sløv, så prøv følgende:
Afmonter karburator og studs. Lav en studs der går ud til siden (ud forbi køleribberne). Herefter skal studsen være fremadrettet. Monter igen den nye studs samt karburator, og indstil evt. karburatoren. Prøv en tur og opdag at knallerten er helt anderledes frisk og hurtig. Det sker fordi at din knallert faktisk bruger fartvinden som "fattigmandsturbo". Set på den tekniske side, kan man sige at fartvinden kort sagt presser mere luft igennem karburatoren, og derved opstår et større vakuum som trækker en lille del mere benzin op. Lyder det indviklet ? Det er det nu ikke.
Når du køber en Proma, Biturbo eller anden tunudstødning, er den ofte svejsed ud i et med et forrør. Det forrør der sidder på er på bare 19 mm, og således ikke større end et lovligt forrør. Her er det en god ide at save dette forrør af med en nedstryger og så svejse et 28,5 mm. forrør på i stedet for. Det giver ikke en højere topfart, men derimod en bedre acceleration...og det er da heller ikke dårligt!
Hvis du køber en karburator på X mm., er det ofte en god ide at lægge en ekstra hund for et Power luftfilter. Power luftfilteret gør at motoren får lettere ved at "trække vejret", og det er en betydelig ting i forbindelse med tuning af en knallert. Men du skal blot huske at der ikke er meget Power over Power luftfilteret hvis ikke du holder det rent for snavs & skidt.
Hvis du benytter en cylinder med membran indsugning er det en god ide at polere hele indsugningssystemet, det giver rigtig meget. Polér også gerne selve membranen forsigtigt, og uden at beskadige den
nov 2007
Følger: 134 Følgere: 129 Scootere: 41 Emner: 582 Svar: 3.364
jun 2007
Følger: 137 Følgere: 134 Scootere: 12 Emner: 377 Svar: 7.088
Du er jo ikke sjov :z
nov 2007
Følger: 134 Følgere: 129 Scootere: 41 Emner: 582 Svar: 3.364
jun 2007
Følger: 137 Følgere: 134 Scootere: 12 Emner: 377 Svar: 7.088
nov 2007
Følger: 134 Følgere: 129 Scootere: 41 Emner: 582 Svar: 3.364
Tun trick til din Puch maxi.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside