Bedre optræk? Trimfjedre? {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
Jeg har en ældre sag af en Hot 50 fra 1998.
Jeg vil ikke sige den har "dårligt" optræk, men kunne være fedt hvis den kunne komme lidt hurtigere op i fart. Synes nemlig den er lidt lang tid om at komme op på 30 - 40km/t.. Det første jeg tænkte er lettere ruller. Jeg satte derfor 3*4.5 og 3*5 gram i. Første tur jeg prøvede efter jeg havde sat dem i syntes jeg den var blevet meget bedre i optræk, men efter et par ture mere synes jeg det er det samme igen. Hvad kan det være? Muligvis strammere trimfjedre?
Alt på scooteren er standard undtagen GG udstødning.
Ellers er der bare pillet skive og tragten pillet ud.
Jeg takker fordi du læste.
-Jacob
jun 2016
Følger: 43 Følgere: 16 Scootere: 2 Emner: 10 Svar: 637
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Og jens victor hvaaa
Ved du hvad man får ud at prøve med 2 forskellige rullevægte?
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Og der er allerede skiftet cylinder og stempel for 2000 km siden.
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Den kører udemærket, men er lidt sløv i starten.
Jeg har maks været op på 58km/t målt på gps.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Bestemmer hvor mange omdr din motor tager, før den kobler til baghjulet
https://youtu.be/4DY3fp03pWs
1000rpm er 1000omdr højere end std. Ca
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
men ved at den tager højere omdrejninger inden den starter, betyder det så ikke at man får en hurtigere start og derved får bedre acceleration?
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Cylinder og udstødning bestemmer ved hvilket omdrejningstal motoren yder mest power.
Når man finder vægt på ruller, så gælder det om at få scooteren til at køre ved "peak power rpm" hele vejen fra 5kmt-nær topfart, når den får fuld gas.
Vil man have max power fra 0kmt, så bør trim justeres til scooteren lægger fra land med næsten max power når man giver fuldgas.
Jeg kører dog selv helst med et setup, der tillader mig at sætte i gang fra 0kmt uden at larme ret meget.
Kører tit i tæt trafik, ved siden af børn, hunde, vilde dyr og nogen gange også en betjent
Men jeg vil også gerne kunne wheelie og sætte igang op ad stejle bakker.
Lige pt roder jeg dog med en piaggio med 48mm cylinder.
Piaggio har nærmest oversize vario/remskiver/kilerem fra std, så gearingen er rimelig lav. Derfor kører jeg faktisk med std trimfjedre i std kobling lige nu, og synes der er rigelig riv i den fra 0kmt når den får fuld gas.
Pgo kører vist med ca det samme som min gamle yamaha slider, og på den synes jeg det var nødvendigt med gule trimfjedre i koblingen.
Med std trimfjedre kunne den ikke trække mig igang op ad bakker. Den tog fat helt nede ved 2500omdr ca når jeg gav den fuldgas med std trimfjedre
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Men i så fald burde det føles som om rullerne er blevet for lette.
Det vil vise sig ved at motoren tager alt for mange omdrejninger. Som om man kører i for lavt gear
Omvendt vil for tunge ruller vise sig ved at motoren kører med for lavt omdrejningstal.
Som hvis man skifter til højere gear i bil, alt for tidligt.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Skulle jeg måske prøve med de gule?
Så den tager ved med 1000rpm?
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Hvis den ikke tager omdrejninger nok fra 0-5kmt når du vrider gassen helt på den.
Så ville jeg måske prøve med de +1000rpm trimfjedre og se om de cirka 1000 ektra omdr does the trick
Men!!
Jeg havde engang samme problem efter jeg skiftede rem og vario.
Det var fordi remmen pludselig ikke kunne komme helt ned mellem vario og blæserhjul foran.
Den kunne kun komme næsten helt ned i start-position.
Det betød at scooteren ligesom startede i "2. Gear".
Så når motoren kom op på ca 2000omdr, så slyngede slyngkoblingen ud.
Fordi udvekslingsforholdet mellem forreste og bagerste remskiver startede for højt.
Slyngkoblingen snurrede lidt ekstra hurtig rundt når man holdt stille, så der ikke skulle så mange motoromdr til som normalt, for at få trimfjedrene i slyngkoblingen til at blive slynget ud og koble på koblingsklokken (baghjulet)
Man kan sætte en tusch streg på vario og se om den bliver slidt væk helt ind mod midten, efter en prøvetur
Som jeg har gjort her
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Så der bliver plads til at remmen kan gå helt ned.
Jeg satte ny tuschstreg for at teste om et nyt trykfjeder setup stadig ville tillade fuld vandring for remmen.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Normalt menes der (på dansk) bare de bagerste.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Jeg takker fordi du prøver at hjælpe mig.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Når du tager variodæksel af skulle den gerne være det
Hvis den gøe det, så prøv med kraftigere trimfjedre.
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
Std med pillede begrænsninger, gg og 6 G ruller har jeg haft oppe på 80 og op af bakkerne 65-70, ned af bakkerne 85 så turde jeg ikke mere
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Jeg vil se om jeg kan købe nogle trim og trykfjedre og prøve mig frem.
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Jeg takker!
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Blå trimfjedre er 50%.
Er det måske ikke lidt meget?
Hvor mange omdrejninger går der så før den tager fat?
Den gule trykfjeder er 30% strammere end standard.
Hvad gør den helt præcist?
Kunne man ikke tage de røde trimfjedre i stedet som kun er 30%?
feb 2015
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 19
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Skifter du til en hårdere trykfjeder uden at ændre andet, så svarer det til at få lettere ruller i
(Rullernes vægt skal ses i forhold til hvor mange kg der skal til for at trykke trykfjeder sammen)
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.120
Den video, som du linker til, der kan man modvirke at remmen skifter gear, ved at bruge en kraftigere trykfjeder.
Så vil den nemlig gøre mere brug af rillerne inde i remskiverne, som geare ned, når der kommer mere træk på remmen.
Nogle folk tror at trykfjederen kun skal modvirke at remmen glider.
Det er kun den kvarte sandhed.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Desværre er folks attentionspan ikke så vidtrækkende,
Relationen mellem trykfjeder og rullevægt er tit en stor nød at knække.
Det er jo egentlig heller ikke meningen at amatører skal rode så meget med scootere som folk gør i dk.
Asiatisk trash er en dansk teenagers guld...
Folk burde kunne få en køreuddannelse og så en 125cc som 16årig
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 455 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.120
Knallert til 14årige, med GPS sporing per lov i dem ALLE.
De der ikke har GPS sporing koster 3000-4000 i forsikring/afgift.
Kommer en 30er over 45kmt på GPSen, så ligger den er advarsel i E-boks med det samme.
Forsikringen styrter ned på 6-700kr, for knallerter med GPS og nummerplade.
125ccm med max 15HK som 16årig.
45HK som 18 årig.
20årig, ingen grænse.
Tager man kortet som 16årig og har et køretøj registreret, som bliver synet hvert år, så km kan dukumenteres, så slipper man for ny køreprøve, for at stige i HK.
Men det bliver nok strikket sammen på en simplere måde, som er sværere at opnå.
sep 2016
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 20 Svar: 110
Jeg har haft hele motoren af min scooter og selv skiftet cylinder og sat ny udstødning på. Jeg har også selv skiftet tændingen netop fordi den er så gammel, og den gamle kunne ikke mere. Har også selv skiftet hjul både for og bag. Jeg ved næsten alt om det elnet som siddder i en Hot 50 eftersom jeg har rodet så meget med det. Jeg har selv monteret helt nu forbremse med ny slange og kaliber. Jeg har også selv skiftet bremsebakkerne bagi. Jeg har haft min Karburator af mindst 100 gange og skiftet dyse og renset den på flere scootere, både 4takt og 2takt.. Jeg har sat en helt ny plastiktank på og fjernet den gamle metaltank. Jeg har også selv sat ny vacuumhane på tanken. Jeg har haft min variator af så mange gange..... Det eneste som jeg dog aldrig har haft kigget, på er koblingen. Kald mig bare amatør, men jeg ved hvordan det er sat sammen.
Men hey, man skal jo lære det på et tidspunkt.
På dette punkt med optræk er jeg lidt 'lost' på da jeg ikke ved det, og derfor spørger jeg herinde.
God dag!
Bedre optræk? Trimfjedre?