{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.284 visninger | Oprettet:

Bedre optræk? Trimfjedre? {{forumTopicSubject}}

Hej SG.
Jeg har en ældre sag af en Hot 50 fra 1998.
Jeg vil ikke sige den har "dårligt" optræk, men kunne være fedt hvis den kunne komme lidt hurtigere op i fart. Synes nemlig den er lidt lang tid om at komme op på 30 - 40km/t.. Det første jeg tænkte er lettere ruller. Jeg satte derfor 3*4.5 og 3*5 gram i. Første tur jeg prøvede efter jeg havde sat dem i syntes jeg den var blevet meget bedre i optræk, men efter et par ture mere synes jeg det er det samme igen. Hvad kan det være? Muligvis strammere trimfjedre?

Alt på scooteren er standard undtagen GG udstødning.
Ellers er der bare pillet skive og tragten pillet ud.

Jeg takker fordi du læste. smiley

-Jacob


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bedre optræk? Trimfjedre?
  • #1   30. maj 2017 glem det med at blande ruller det er noget underligt noget som folk bare gør fordi at de så tror noget bliver bedere.....

  • #2   30. maj 2017 Hvis den har kørt over 10.000km vil jeg lige skifte cylindere så tror jeg ikke den har problemer med at komme op fra bunden af

  • #3   30. maj 2017 Hvis den har kørt over 10.000km vil jeg lige skifte cylindere så tror jeg ikke den har problemer med at komme op fra bunden af

  • #4   31. maj 2017 Hvad vægt var der i før?

    Og jens victor hvaaa
    Ved du hvad man får ud at prøve med 2 forskellige rullevægte?


  • #5   31. maj 2017 Der var 7 gram i før.
    Og der er allerede skiftet cylinder og stempel for 2000 km siden. smiley


  • #6   31. maj 2017 Jeg har både kørt med og uden 2 forskellige gram jeg har kun haft døje med et død punkt med 2 forskellige sæt ruller



  • #7   31. maj 2017 Men det lyder helt forkert hvorfor den er så død, hvad er topfarten på den?

  • #8   31. maj 2017 Andreas den er bestemt ikke død. smiley
    Den kører udemærket, men er lidt sløv i starten.
    Jeg har maks været op på 58km/t målt på gps.


  • #10   31. maj 2017 Kan det være jeg skulle prøve med strammere trimfjedre?

  • #11   31. maj 2017 Det her gør trimfjedre

    Bestemmer hvor mange omdr din motor tager, før den kobler til baghjulet
    https://youtu.be/4DY3fp03pWs

    1000rpm er 1000omdr højere end std. Ca


  • #12   31. maj 2017 Tak! Den video hjalp mig til at få svaret på nogle spørgsmål. smiley
    men ved at den tager højere omdrejninger inden den starter, betyder det så ikke at man får en hurtigere start og derved får bedre acceleration?


  • #13   31. maj 2017 Ligesom når man først slipper koblingen efter man har trykket gassen langt ned i en bil?

  • #14   31. maj 2017 Ja

    Cylinder og udstødning bestemmer ved hvilket omdrejningstal motoren yder mest power.

    Når man finder vægt på ruller, så gælder det om at få scooteren til at køre ved "peak power rpm" hele vejen fra 5kmt-nær topfart, når den får fuld gas.

    Vil man have max power fra 0kmt, så bør trim justeres til scooteren lægger fra land med næsten max power når man giver fuldgas.

    Jeg kører dog selv helst med et setup, der tillader mig at sætte i gang fra 0kmt uden at larme ret meget.
    Kører tit i tæt trafik, ved siden af børn, hunde, vilde dyr og nogen gange også en betjent smiley

    Men jeg vil også gerne kunne wheelie og sætte igang op ad stejle bakker.
    Lige pt roder jeg dog med en piaggio med 48mm cylinder.
    Piaggio har nærmest oversize vario/remskiver/kilerem fra std, så gearingen er rimelig lav. Derfor kører jeg faktisk med std trimfjedre i std kobling lige nu, og synes der er rigelig riv i den fra 0kmt når den får fuld gas.

    Pgo kører vist med ca det samme som min gamle yamaha slider, og på den synes jeg det var nødvendigt med gule trimfjedre i koblingen.
    Med std trimfjedre kunne den ikke trække mig igang op ad bakker. Den tog fat helt nede ved 2500omdr ca når jeg gav den fuldgas med std trimfjedre


  • #15   31. maj 2017 Hvis rullerne er forskellig vægt, og varioen ikke spiller helt som smurt i glidecreme, så risikerer man at det kun er de tunge af rullerne der leverer tryk.

    Men i så fald burde det føles som om rullerne er blevet for lette.
    Det vil vise sig ved at motoren tager alt for mange omdrejninger. Som om man kører i for lavt gear

    Omvendt vil for tunge ruller vise sig ved at motoren kører med for lavt omdrejningstal.
    Som hvis man skifter til højere gear i bil, alt for tidligt.


  • #16   31. maj 2017 Hmm, okay. smiley
    Skulle jeg måske prøve med de gule?
    Så den tager ved med 1000rpm?


  • #17   31. maj 2017 Så jeg tænker at jeg putter tungere ruller i igen og gule trimfjedre?

  • #18   31. maj 2017 Tjaa smiley

    Hvis den ikke tager omdrejninger nok fra 0-5kmt når du vrider gassen helt på den.

    Så ville jeg måske prøve med de +1000rpm trimfjedre og se om de cirka 1000 ektra omdr does the trick


    Men!!

    Jeg havde engang samme problem efter jeg skiftede rem og vario.

    Det var fordi remmen pludselig ikke kunne komme helt ned mellem vario og blæserhjul foran.
    Den kunne kun komme næsten helt ned i start-position.

    Det betød at scooteren ligesom startede i "2. Gear".

    Så når motoren kom op på ca 2000omdr, så slyngede slyngkoblingen ud.
    Fordi udvekslingsforholdet mellem forreste og bagerste remskiver startede for højt.
    Slyngkoblingen snurrede lidt ekstra hurtig rundt når man holdt stille, så der ikke skulle så mange motoromdr til som normalt, for at få trimfjedrene i slyngkoblingen til at blive slynget ud og koble på koblingsklokken (baghjulet)


    Man kan sætte en tusch streg på vario og se om den bliver slidt væk helt ind mod midten, efter en prøvetur
    Som jeg har gjort her


    profilbillede
  • #19   31. maj 2017 Nu har jeg skilt min Vario ad nogle gange og hvad er det nu remskiven er?

  • #20   31. maj 2017 Hvis problemet er at remmen ikke kommer helt ned i laveste gear, så er løsningen at sætte shim skiver (afstands skiver) på mellem varioens gliderør og blæserhjulet.
    Så der bliver plads til at remmen kan gå helt ned.

    Jeg satte ny tuschstreg for at teste om et nyt trykfjeder setup stadig ville tillade fuld vandring for remmen.


  • #21   31. maj 2017 Det er de slidflader som klemmer om remmen smiley

    Normalt menes der (på dansk) bare de bagerste.


    profilbillede
  • #22   31. maj 2017 Du må meget undskylde.. Jeg er lidt forvirret. Vi kom fra at den havde dårligt optræk.. Jeg kan forstå at du mener at den muligvis starter i "anden" gear. Jeg har 2 andre motorblokke med indmad. Skulle jeg måske prøve at sætte en anden kobling på, eller hva? smiley

    Jeg takker fordi du prøver at hjælpe mig. smiley


  • #23   31. maj 2017 På min vario bag blæserhjulet sidder der en lille afstandsskive. Skal jeg måske prøve at fjerne den? smiley

  • #24   31. maj 2017 Vær sikker på at remmen går helt ned ved vario.
    Når du tager variodæksel af skulle den gerne være det smiley

    Hvis den gøe det, så prøv med kraftigere trimfjedre.


  • #25   31. maj 2017 Nårh undskyld det forstod jeg bare den var, men jeg vil ikke begynde med trim jeg ville sætte en gul trykfjeder i der er lidt hårdere end den originale,

    Std med pillede begrænsninger, gg og 6 G ruller har jeg haft oppe på 80 og op af bakkerne 65-70, ned af bakkerne 85 så turde jeg ikke mere


  • #26   31. maj 2017 Jag takker begge to! smiley
    Jeg vil se om jeg kan købe nogle trim og trykfjedre og prøve mig frem. smiley


  • #27   1. jun 2017 Hvis din er fra før 2000 kan det jo godt være din tryk og trim er ved ar være slappe så ja, bare org blå Trim fjedre og enten en Ny trykfjeder ellers en lidt stærkere kan ikke huske hvor mange kg den trykker med men ved bare den er gul, hvis remmen ikke er ny så få også lige den skiftet, hvis remmen er for slidt vil den få et andet optræk end den skal have fordi remmen ikke er org str hvis den er slidt, altså meget slidt

  • #28   1. jun 2017 Kigger på det Andreas. smiley
    Jeg takker!


  • #29   1. jun 2017 Altså jeg har jo ikke lige penge til den prisklasse som de ligger inde på kgi og speedline..

    Blå trimfjedre er 50%.
    Er det måske ikke lidt meget?
    Hvor mange omdrejninger går der så før den tager fat?

    Den gule trykfjeder er 30% strammere end standard.
    Hvad gør den helt præcist?

    Kunne man ikke tage de røde trimfjedre i stedet som kun er 30%?


  • #30   1. jun 2017 Jeg har både std kobling, gul tryk og std tryk både kobling med gule trim og Kobling med blå trim, jeg kommer fra 9530 Støvring skriv en besked på 20857577 har næsten alt til hot

  • #31   1. jun 2017 Vægten på rullerne bestemmer hvor meget trykfjederen bliver klemt sammen.

    Skifter du til en hårdere trykfjeder uden at ændre andet, så svarer det til at få lettere ruller i
    (Rullernes vægt skal ses i forhold til hvor mange kg der skal til for at trykke trykfjeder sammen)


  • #32   1. jun 2017 Andreas jeg kommer selv fra København på Sjælland, så det er nok en lidt lang knallert tur.. smiley

  • #33   1. jun 2017 Max cph.
    Den video, som du linker til, der kan man modvirke at remmen skifter gear, ved at bruge en kraftigere trykfjeder.
    Så vil den nemlig gøre mere brug af rillerne inde i remskiverne, som geare ned, når der kommer mere træk på remmen.

    Nogle folk tror at trykfjederen kun skal modvirke at remmen glider.
    Det er kun den kvarte sandhed.


  • #34   1. jun 2017 You are right

    Desværre er folks attentionspan ikke så vidtrækkende,
    Relationen mellem trykfjeder og rullevægt er tit en stor nød at knække.

    Det er jo egentlig heller ikke meningen at amatører skal rode så meget med scootere som folk gør i dk.

    Asiatisk trash er en dansk teenagers guld... smiley

    Folk burde kunne få en køreuddannelse og så en 125cc som 16årig


  • #35   2. jun 2017 Det er helt rigtigt.
    Knallert til 14årige, med GPS sporing per lov i dem ALLE.
    De der ikke har GPS sporing koster 3000-4000 i forsikring/afgift.
    Kommer en 30er over 45kmt på GPSen, så ligger den er advarsel i E-boks med det samme.
    Forsikringen styrter ned på 6-700kr, for knallerter med GPS og nummerplade.
    125ccm med max 15HK som 16årig.
    45HK som 18 årig.
    20årig, ingen grænse.

    Tager man kortet som 16årig og har et køretøj registreret, som bliver synet hvert år, så km kan dukumenteres, så slipper man for ny køreprøve, for at stige i HK.

    Men det bliver nok strikket sammen på en simplere måde, som er sværere at opnå.


  • #36   3. jun 2017 Altså nu vil jeg ikke selv se mig som amatør..
    Jeg har haft hele motoren af min scooter og selv skiftet cylinder og sat ny udstødning på. Jeg har også selv skiftet tændingen netop fordi den er så gammel, og den gamle kunne ikke mere. Har også selv skiftet hjul både for og bag. Jeg ved næsten alt om det elnet som siddder i en Hot 50 eftersom jeg har rodet så meget med det. Jeg har selv monteret helt nu forbremse med ny slange og kaliber. Jeg har også selv skiftet bremsebakkerne bagi. Jeg har haft min Karburator af mindst 100 gange og skiftet dyse og renset den på flere scootere, både 4takt og 2takt.. Jeg har sat en helt ny plastiktank på og fjernet den gamle metaltank. Jeg har også selv sat ny vacuumhane på tanken. Jeg har haft min variator af så mange gange..... Det eneste som jeg dog aldrig har haft kigget, på er koblingen. Kald mig bare amatør, men jeg ved hvordan det er sat sammen. smiley

    Men hey, man skal jo lære det på et tidspunkt. smiley
    På dette punkt med optræk er jeg lidt 'lost' på da jeg ikke ved det, og derfor spørger jeg herinde. smiley

    God dag! smiley


Kommentér på:
Bedre optræk? Trimfjedre?

Annonce