Kreidler Florett, Grand Touren 'GT'. [Tidl. scooter] 1967

4.817 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Kommentarer
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Kreidler Florett, Grand Touren 'GT'.

Årgang:
1967
Motor:
5 gearet motor, med det berygtede udvendige gearskifte, som altså nu engang fungerer fint, så længe det ikke er voldsomt slidt, og justeret rigtigt ind.

En vandring i gearpedalen fra grænsen til Tyskland, og helt op til toppen af Danmark må man dog forvente med det udvendige gearskifte. ;-)
Hestekræfter
Original hårdforchromet 5,3hk cylindersæt, eller dvs, det er faktisk et 5,8hk sæt, men blæserhjulet æder lige en halv hestekræft, så.........
Cylindervæggen er fyldt med små huller, det er for bedre at kunne holde på olie filmen.

18mm bing.

Gearing på 13/36, maskinen har et jævnt træk, men som alle hurtigere kreidlere, så går det bedst når motoren snurrer med over 5000 omdrejninger.

Den kan køre ca. 80km/t på en vindstille dag, og det er sjovt nok også det den fra fabrikken er opgivet til. :-)
Fælge
Originale 17 tommer egefælge, med 116mm campagnolo nav. Trænger til at blive spændt op.
Dæk
Ja, det er der også.
Styling
Det SUPER frække BUMM sidespejl, og den uimodståeligt sexede vindkåbe, begge dele ekstra udstyr fra dengang! Det sidespejl maskinen er født med kunne jeg ikke se en hat i, fordi det er monteret alt for langt inde på det alt for smalle styr. Mig selv kunne jeg se, jo, så kunne man måske sige jeg kunne se en klaphat, men det var ihvertfald ikke til meget gavn i trafikken, hehe. Derfor valgte jeg et sidemonteret spejl i stedet.

Ellers er der kun én vej frem med sådan en maskine, og det er original.
Ekstra tilbehør
En masse insekter splattet ud på vindskærmen, og lidt løsthængene rust her og der. Ind imellem også lidt benzin i tanken.
Bemærkninger
Dette eksemplar er oprindeligt fra schweiz, importeret til Danmark for mange år siden. Den kørte så på fyn i nogle år, hvorefter den så blev solgt til en herre i midtjylland. Efter at have stået stille i hans kælder i 6-7 år er den nu endt hos mig. Jeg har haft maskinen totalt adskildt, for at kunne rengøre den, og give den en polering, samt servicere alle lejer mv. Enkelte dele er blevet renoveret, jeg har selv renoveret forgaflen, motorrenovering har en anden stået for, men der er en del fejl på motoren efterfølgene, så det må desværre laves om ved lejlighed.

Kreidler GT blev herhjemme markedsført som "kvalitet i særklasse". Det må siges, den er meget massiv i konstruktionen, sammenlignet med de tidligere modeller. Stor forlygte, større stelkonstruktion, og oliedæmpet forgaffel er nogle af de ting som gør GT'en overlegen i forhold til sine forgængere. Det er også det første eksempel på en florett, som ligner de mere moderne maskiner.
Modellen blev kun produceret i en kort periode, og den er lidt af en sjældenhed.

Maskinen skal på plader og køre som motorcykel, når jeg synes det er ved at være på tide.

SOLGT. :-)
Kommentér på:
Kreidler Florett, Grand Touren 'GT'.
Annonce